17 юни 2019
  •  Говорят медиците

Изпражненията на морските птици помагат Арктика да остане студена (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 ноември 2016 в 09:0030840

Изпражненията на морските птици помагат Арктика да остане студена, сочи ново проучване. Всяко лято, заради тях нивото на амоняк скокообразно се увеличава в атмосферата над северните полярни райони, разказва Science News.

Констатациите от изследването на учени от Университета на Торонто, водени от Грег Уентуърт (Greg Wentworth), са публикувани в списание Nature Communications

Милиони птици всяко лято летят към канадските арктически острови.

По-рано тази година, екипът на Уентуърт съобщи, че е открил изненадващо изобилие на амоняк в арктическия въздух. Учените свързват наличието на химикала с гуаното от десетки милиони морски птици, които се тълпят в студения север всяко лято. Бактериите се хранят с изпражненията и освобождават около 40 000 тона амоняк годишно. Миризмата, казва Уентуърт, е ужасна.

Амонячният газ, отделян от изпражненията на птиците, реагира със сярната киселина и водната пара и се образуват малки частици. Те служат за ядра на облачните капчици, които отразяват слънчевата светлина обратно в космоса.

Въпреки това охлаждащият ефект от птичите екскременти е твърде малък, за да обърне процесите на глобалното затопляне.

Учените подчертават значението на изследването си - да се изградят адекватни климатични модели, които да отчетат максимален брой фактори, включително такива необичайни като птичия тор.