15 декември 2019
  •  Говорят медиците

Изследовател потвърди 86-годишна хипотеза за транспорта на вещества в растенията

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 юни 2016 в 08:5436350
Провеждащата тъкан на низходящият ток се нарича флоем, а възходящият - ксилем.

Майкъл Ноублауч (Michael Knoblauch) професор от Вашингтонския университет доказа хипотезата за това, как се движат хранителните вещества в растенията. Ученият е употребил 20 години за анализ на явлението, което довежда до откриването на набор от техники, които в крайна сметка могат да бъдат използвани в борбата с болестите по растенията и за по-високи добиви.

Доклад за изследванието е публикуван в списание eLife.

С помощта на процеса фотосинтеза растенията произвеждат захари и други хранителни вещества в зелените си листа. За да се осигурят въглехидрати за други части като например корени или плодове, на растението е необходима транспортна система, която е клетъчна тъкан, наречена флоема (phloem) или лико. Тя представлява тъкан от съдове и тръби, която провежда разтворени органични вещества, продукти на фотосинтезата, от листата надолу към всички части на растението със скорост 50-100 см/ч.

Но учените знаят малко какво кара да се движи този поток. Те са като кардиолози, които не знат как действа сърцето, коментира Майкъл Ноублауч, цитиран от Science Daily.

Основният принцип на транспортните функции на флоема е публикуван от Ернст Мюнх (Ernst Münch) през 1930 г. Според неговата интуитивна хипотеза между участъците, където става синтезът и участъците, където се употребяват хранителните вещества се създава силно хидростатическо налягане. Но как става това, как се задвижва потокът или доказателство за хипотезата си, Мюнх оставя да обяснят другите.

За да се потвърди хипотезата Knoublauh скорост измерва потока в клетъчна тъкан система, която използва флуоресцентни бои, и радиоактивни изотопи. Освен това създава малко устройство, способно да измерва налягането в съдовете за растителна.

За своите проучвания за eLife Майкъл Ноублауч (Michael Knoblauch) прави около 100 000 измервания във всяко от трите грамофончета, които растат в сградата на Вашингтонския университет.

Повече от 20 години Ноублауч разработва начини вътре в живо растение, без да нарушава процесите, да наблюдава и измерва с помощта на флуоресцентни оцветители и радиоактивни изотопи. Освен това създава малко устройство, с което да измерва налягането в проводящата тъкан на растенията.

Проф. Ноублауч проучва движението на органичните вещества в домати, фасул, кафяви водорасли и червен дъб. С многобройните си измервания показват, че налягането, възникващо в областите на синтез на въглехидрати, действително задвижва сока във флоема. Важна роля играе диаметърът на провеждащите канали - ако се промени с един порядък води до промяна в обема на провеждания сок във флоема с четири порядъка.