Извънземен, осеян с диаманти, камък е по-стар от Слънчевата система

НаукаOFFNews Последна промяна на 12 януари 2018 в 11:13 15564 3

Концепция на художник за кометата, експлодирала в земната атмосфера над Египет преди 28 милиона години. Кредит: Terry Bakker

Малко камъче, което не прилича на нищо друго, виждано някога във Слънчевата система, след проучване се оказва още по-странно, отколкото си мислеха учените, разказва Live Science.

Камъкът Хипатия е намерен в югозападната част на Египет през 1996 г. и изглеждаше не повече от едно обикновено камъче с големина най-много 3.5 см и малко над 30 грама. Но анализът разкри, че камъкът (наречен " Хипатия " на името на Хипатия от Александрия, първата жена математик и астроном) не се вписва в нито една известна категория метеорити. Сега, ново изследване, публикувано в Geochimica et Cosmochimica Acta, показва, че поне някои части от камъка може да са се образували преди самата Слънчева система.

Един лошо замесен плодов кейк

Вътрешната структура на камъка Хипатия е нещо като плодов кейк, паднал от рафта в малко брашно и напукан от удара, разказва проф. Йън Крамърс (Jan Kramers), водещ изследовател на проучването.

"Може да си го представим камъчето Хипатия като лошо замесено тесто за плодов кейк, две смесени "матрици", както казваме ние в геоложки термини. Захаросаните череши и ядки в кейка представляват минералните зърна, намерени в "включенията" на Хипатия". А брашното запълващо пукнатините на падналия кейк представлява "вторичен материал", които открихме в пукнатините в Хипатия, който е от Земята", обяснява Крамърс.

Оригиналният извънземен метеорит, паднал на Земята трябва да е бил най-малко няколко метра в диаметър, но се е разпадал на малки фрагменти, един от които е камъкът Хипатия, разказва phys.org

Когато камъкът Хипатия е открит за първи път, учените не са сигурни откъде е дошъл. Тъй като е осеян с микродиаманти с размери от 50 нанометра до 2 микрона, едната възможност бе да е странен пример на тип поликристален диамант, известен като Карбонадо. Но проучванията през 2013 г. и 2015 г. окончателно изключиха тази възможност - пропорциите на благородни газове в камъка показаха, че най-вероятно не е образуван на Земята, а диамантите вероятно са се формирали от ударната вълна, когато космическата скала е преминала през земната атмосфера.

Някои части на камъка Хипатия може да са се образували преди самата Слънчева система, разказват учените.

"Това е част от извънземен материал", коментира Гийом Авъс (Guillaume Avice) от Калифорнийския технологичен институт, участвал в проучването от 2015 г.

Хипатия. Dr Mario di Martino, INAF Osservatorio Astrofysico di Torino

Мистериозни минерали

В новото изследване, учените откриват, че минералната матрица на Хипатия (тестото за плодов кейк), няма нищо общо с нито един от известните метеорити на Земята.

"Ако може да се смели цялата планета Земя на прах в огромно хаванче, ще се получи прах с химичен състав като на хондритните метеорити", разказва Крамърс. "В хондритните метеорити очакваме да видим малко количество въглерод (C) и доста силиций (Si). Но матрицата на Хипатия има голямо количество въглерод и необичайно малко количество силиций."

"Още по-необичайно е, че матрицата съдържа голямо количество от много специфични въглеродни съединения, наречени полиароматни въглеводороди или ПАВ, основен компонент на междузвездния прах, който съществува още преди се е образувала Слънчевата система. Междузвездният прах, който се намира в кометите и метеоритите, които не са били загрявани за дълъг период в историята си", добавя Крамърс.

Странни зърна, никога ненамирани преди

Когато изследователите анализират минералните зърна в включенията в Хипатия (ядките и черешите в плодовия кейк), химичните изненади се увеличават.

Минералите са също толкова странни като останалата част от скалата, открива изследователският екип. Те включват чист метален алуминий, например - изключително рядка находка за Слънчевата система.

"Алуминият не се среща в чиста метална форма, а само в химични съединения с други елементи. За сравнение, златото се среща в санородни късове, но алуминият - никога. Това явление е изключително рядко за Земята и останалата част от Слънчевата система, доколкото е известно за науката", коментира изследователят, направил анализа, Георги Белянин (Georgy Belyanin).

"Ние намерихме също така зърна сребърен йод фосфид и муасанит (силициев карбид), отново много неочаквани форми. Това са първите документирани, намерени както са си, зърна, без първо да се разтварят околните скали с киселина", добавя Белянин. "Има и зърна от съединение, състоящо се основно от никел и фосфор, с много малко желязо - минерален състав, никога ненаблюдаван преди на Земята или в метеорити", отбелязва ученият.

"Не ни е известен и не можем да си представим такъв механизъм, по който биха могли да бъдат произведени [тези съединения] по естествен път в Слънчевата мъглявина", заяви Крамърс.

По-стар от Слънцето

Слънчевата мъглявина е била от прах и газ, останалиа след формирането на най-ранното Слънце в зората на Слънчевата система преди около 4,6 милиарда години. Крамърс и колегите му смятат, че част от камъка Хипатия може да се е образувала преди Слънчевата мъглявина, което я прави по-стара от самото Слънце. Останалата част - богатата на въглерод матрица - може да е коагулирала късно в най-студените външни краища на слънчевата мъглявина, според Крамърс, защото образуването на големи тела изисква плътен облак прах като от слънчевата мъглявина.

Но сегашните теории за образуването на Слънчевата система твърдят, че прахът от слънчевата мъглявина е бил равномерно навсякъде и Хипатия не се вписва в картината. Матрицата на камъка не съдържа силикати. Земята и другите скалисти планети са пълни със силикати, както и каменистите метеорити. Ако матрицата на камъка Хипатия се е формирала от слънчевата мъглявина, мъглявината може да не е била напълно еднаква всъщност, коментира Крамърс.

Крамърс заяви, че изотопният анализ както на матрицата, така и на минералните включения в камъка, е следващата стъпка, която изследователите трябва да предприемат, за да разберат по-добре загадъчното космическо камъче.

"Това, което знаем е, че Хипатия е сформирана в студена среда, вероятно при температура под тази на течния азот на Земята (-196 по Целзий). В нашата Слънчева система такава е температувата отвъд астероидния пояс между Марс и Юпитер, откъдето идват повечето метеорити. Кометите са предимно от Пояса на Кайпер, отвъд орбитата на Нептун и около 40 пъти по-далеч от нашето разстояние до Слънцето. Някои идват от Облака на Оорт, дори и от по-далеч. Ние знаем много малко за химичния състав на тамошните космически обекти".

Стефан

19.01 2018 в 12:30

За имащия отрицателно мнение:
Някоя година се занимавах с взривно получаване на диаманти, и изследването им, в ИКИ-БАН. Това е Института за Космически Изследвания. Поради което, и смятам статията за идиотизъм. Отне ми няколко минути за превод от това, на достъпен за физик език. Недопустимо.

Стефан

18.01 2018 в 21:24

Не го знам по какво е проф. тоя крамърс, ма няма лошо да се преориентира към сутрешни предавания за невменяеми домакини и бабички с Алцхаймер, склероза по старому.

Георги Бонджов

13.01 2018 в 18:38

Ако се "смели цялата Земя, по-скоро състава на полученият субстрат ще е като на желязно-никеловите метеорити. Металите преобладават в състава на земната материя. Практически и по-малкото твърдо и по-обемното течно ядра, са изцяло от метал, долната мантия вероятно е с над 50% метален състав. Всичките тези компоненти, образуват над 80% от масата на планетата Земя.