Извънземна сонда или междузвезден скитник? SETI "подслушва" Оумуамуа

Засега няма убедително обяснение как би могло да се образува обект с такава форма по естествен начин

НаукаOFFNews Последна промяна на 12 декември 2017 в 10:06 34912 0

Астероидът Оумуамуа в представите на художника. Credit: ESO/M. Kornmesser

Астрономи имат намерение да проверят за признаци на извънземни технологии астероида с форма на пура, наречен Оумуамуа от своите откриватели, който прелетя покрай Земята миналия месец и бе първият междузвезден обект, наблюдаван в Слънчевата система, съобщи space.com.

От откриването през октомври 2017 г. с телескопа Pan-STARRS 1 в Хавай първият междузвезден астероид Оумуамуа озадачава учените. Наблюденията на наземните телескопи разкриха няколко странности. На първо място, когато се приближи до Слънцето, нямаше признаци за опашка на комета, така че най-вероятно не е ледено тяло от покрайнините на съседна звезда. На второ място, формата на Оумуамуа е невероятна: размерът му, според някои оценки, достига около 400 метра и може би 10 пъти по-дълъг, отколкото широк. Трето, скоростта му на въртене, равна на 7 часа и 20 минути, е твърде голяма за обект, състоящ се от няколко части, за да оцелее. Четвърто, червеникавият оттенък показва потенциално голямо количество желязо в състава му.

Така се оказва, че Оумуамуа не прилича на никой астероид, наблюдаван някога в Слънчевата система, а по-скоро прилича на сонда проектирана така, че по време на дългото си пътуване да сведе до минимум шансовете за сблъсък с обекти от естествен произход. Поради късното му откриване човечеството почти пропусна възможността да го проучи от близко разстояние (По време на най-близките си подход към Земята астероидът преминава на около 85 пъти разстоянието от Земята до Луната).

Юри Милнер, бизнес магнат, финансирал програмата Breakthrough Listen със 100 млн долара за търсене на интелигентен извънземен живот, получава имейл за обекта миналата седмица от един от своите основни учени - професор Ави Льоб, астрофизик и съветник на проекта Breakthrough Listen от Университета Харвард. "Колкото повече изучаваме този обект, толкова по-необичаен изглежда, което ме кара да си задам въпроса дали може да е изкуствена сонда, изпратена от извънземна цивилизация",  пише в имейла ученият. Професор Льоб отбелязва особената продълговата форма на обекта, която е странна за една обикновена космическа скала, но идеална за кораби, плаващи между звездните системи.

В момента гостът на Слънчевата система е на половината път към Юпитер и бързо се измъква от полезрението на най-мощните наземни телескопи. Засега няма убедително обяснение как обект с такава форма може да се образува по естествен начин, да не говорим какво събитие би могло да го изхвърли от родната му звездна система с такава висока скорост (87.3 км / сек).

Тези невероятни съвпадения не могат да останат без внимание от проекта SETI за търсене на извънземни цивилизации. Първите опити да се регистрира активност на Оумуамуа с помощта на "Allen Telescope Array" не доведоха до резултат.

Затова утре (13 декември) от 22:00 българско време 100-метровият радиотелескоп "Green Bank" в Западна Вирджиния ще започне 10-часово наблюдение на четири радиочестоти, от 1 до 12 GHz, в които ще сканира междузвездния посетител за подозрителни сигнали.

Чувствителното оборудване на "Green Bank" е в състояние за по-малко от една минута да открие сигнал, равен на силата на мобилен телефон.  Експериментът също така ще позволи да се определят евентуални признаци на водна пара от сублимиращ лед, скрит под повърхността.

Телескопът Green Bank . Снимка: National Radio Astronomy Observatory

Проф. Льоб има съмнения за хипотезата, че Оумуамуа може да е космически кораб. Според ученият предполагаемата скорост на въртене изглежда твърде ниска, за да произведе изкуствена гравитация в полезно за евентуалния екипаж на кораба количество. Освен това Оумуамуа не показва никакви признаци на движение, които могат да се дължат на технология и се движи по орбита, формирана от гравитационната сила на Слънцето. Неговата скорост спрямо слънчевата система също е бавна за междузвездна сонда.

Шансовете Оумуамуа да има изкуствен произход са незначителни, но случаят е уникален и членовете на SETI смятат, че човечеството може да си позволи 10 часа наблюдения с най-доброто оборудване на планетата..

"Независимо дали става дума за изкуствен обект или не, ние със сигурност ще знаем повече за него", заяви Милнер пред  Atlantic.