Извънземните организми на Земята могат да станат реалност, по-странна от измислицата

Космическа биосигурност

Ваня Милева Последна промяна на 24 ноември 2021 в 07:53 13502 0

Кредит: Flickr (CC BY-NC-SA 2.0)

Учени предупреждават, че без строги мерки за биосигурност „извънземните организми“ на Земята могат да се превърнат в по-странна реалност от фантазии.

В статия, публикувана в списание BioSciences, екип от учени призовава космическата индустрия за по-голямо внимание към рисковете за биосигурността.

„Освен водените от правителствата космически мисии, участието на частни компании като SpaceX означава, че сега има повече играчи в изследването на космоса от всякога“, коментира доцент д-р Фил Каси (Phill Cassey), ръководител на катедрата по екология и еволюционна биология в Университета в Аделаида.

„Трябва да предприемем действия сега, за да смекчим тези рискове."

Космическата биосигурност се занимава както с пренасянето на организми от Земята в космоса (замърсяване на други космически обекти), така и обратното замърсяване. Въпреки че изследването посочва, че в момента рискът извънземни организми да оцелеят по време на пътуването е нисък, това не е невъзможно.

„Рискове, които има малка вероятност да възникнат, но имат потенциал за екстремни последици, са в основата на управлението на биосигурността. Защото когато нещата се объркат, те се объркат истински”, предупреждава д-р Каси.

Изследването предоставя ясни доказателства за това как хората са разпространили организми в най-отдалечените райони на земята и морето и дори в космоса.

За да се справят с рисковете от инвазивни видове от космически пътувания, авторите твърдят, че нововъзникващата област на „науката за инвазията“, която се занимава с причините и последствията от въвеждането на организми в нови среди, може да предложи ценни знания. Това включва факта, че островните системи като острови, езера и отдалечени местообитания са най-уязвими към заплахите от инвазия.

Препоръките, които биха могли да бъдат приложени, включват протоколи за ранно откриване, оценка на опасностите, бърза реакция и процедури за ограничаване, използвани в момента в отговор на заплахи от инвазивни видове.

„Много по-евтино е да се предотврати биологично замърсяване чрез прилагане на протоколи на Земята, отколкото на Марс например“, коментира д-р Каси.

Както д-р Каси, така и съавторът д-р Андрю Уолноу (Andrew Woolnough) от Университета в Мелбърн и Университета в Аделаида предполагат, че с едни от най-добрите системи за биосигурност в света Австралия е в добра позиция да допринесе с опит в тази област.

„Имаме добра възможност да допринесем за международната политика и да разработим мерки за укрепване на биосигурността, които могат да бъдат използвани от разрастващата се частна космическа индустрия. Това е неизползвана възможност за икономическо развитие“, отбелязва д-р Уолноу.

Въпреки важността за космическата биосигурност, авторите заявяват, че специалисти по биологична инвазия все още не участват в планирането на планетарната защита в Комитета по космически изследвания. В изследването те твърдят, че това трябва да се промени, тъй като „по-голямото сътрудничество между биолози и астробиолози би подобрило съществуващите международни протоколи за планетарна биосигурност – както за Земята, така и за извънземните обекти, които биха могли да съдържат живот“.

Справка: “Planetary Biosecurity: Applying Invasion Science to Prevent Biological Contamination from Space Travel” by Anthony Ricciardi, Phillip Cassey, Stefan Leuko and Andrew P Woolnough, 17 November 2021, BioScience.

DOI: 10.1093/biosci/biab115