Известен харвардски учен създава приложение за запознанства с проверка за генетична съвместимост

Пряк път към евгениката

Ваня Милева Последна промяна на 14 декември 2019 в 00:00 6349 0

Джордж Чърч. Кредит: Wikimedia Commons.

Биологът от Харвард Джордж Чърч, един от пионерите на проекта за човешия геном и редактирането на гени, в едно скорошно интервю за 60 минути на CBS. Чърч направи едно шокиращо разкритие - че работи върху генетично приложение за запознанства, което много хора смятат за стъпка в опасна територия.

Изследванията на Чърч са насочени към обръщане на процесите на стареенето, имунизиране срещу вируси и премахване на генетичните заболявания. Но последният проект на Чърч е приложение за запознанства, което ще ви предложи само хора с определени гени. Идеята е да се срещат хора в зависимост от качествата на техните гени, така че ще има по-малко деца, страдащи от наследствени заболявания.

Звучи добре, нали?

Да, но е по-скоро като пряко подхлъзгане към евгеника. Привържениците на евгениката се застъпват за селекция, за да се подобри генетичния състав на човешката раса. Всяка дискусия относно евгениката в крайна сметка стига до и целта на нацистите от времето на Втората световна война - култивиране на висша раса, а после довежда до Холокоста и унищожаването на милиони.

По време на интервюто на Чърч, генетикът разказва за някои от най-новите си проекти, като експерименти, при които използва собствената си ДНК за отглеждането на органи в лабораторията.

Той заяви пред CBS, че съжалява, че е приел пари за изследванията си от Джефри Епщайн, осъден педофил, заявявайки, че съжалява, че „не е знаел повече за донора“.

Епщайн, който отдавна се хвали с финансовата си подкрепа за науката и връзките си с учени като Стивън Хокинг, има някаква представа за генетиката, толкова съмнителна, колкото и сексуалните му навици. Медиите съобщават, че той има намерение да осемени 20 жени наведнъж в ранчото си в Ню Мексико, като добитък, за да разпространи собствения си геном.

Най-шокиращата част от интервюто за CBS бе информацията за приложението за запознанства на Чърч - което в момента се разработва, но без никаква друга информация.

„Няма да разберете с кого сте несъвместими. Просто ще разберете с кого сте съвместими“, заяви Чърч.

„Ако всеки има генетичен секвенсиран геном и прави правилни съвпадения, всички тези заболявания могат да бъдат елиминирани, нали?“.

"Точно така. Това е 7000 заболявания. Това е около 5% от населението. Това е около трилион долара годишно в световен мащаб“, отбелязва Чърч.

По ирония на съдбата, ако Чърч използва собственото си приложение, той няма да е най-подходящият ерген. Биологът има дислексия, синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието и нарколепсия, което би трябвало да го направи несъвместим за мнозина.

„Ако някой беше секвенирал генома ви преди няколко години, може би нямаше да дадете такава  оценка“, вметва водещият.

"Признавам, че това е вярно", отговаря Чърч. „Надявам се, че обществото да види ползата от многообразието, не само от разнообразието на предците, но и в нашите способности. Няма идеален човек".

Чърч не издава много подробности, но има много неща, които всеки би искал да знае. За какви генетични заболявания ще бъдат изследвани хората и как би изглеждал алгоритъм, който класира хората по генетично превъзходство?