KELT-9b - най-горещата гигантска екзопланета, намирана някога (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 06 юни 2017 в 10:49 10295 0

Художествено изображение на свръхгорещата планета KELT-9b. Robert Hurt / NASA/JPL-Caltech

Представете си планета, подобна на Юпитер с гигантска светеща опашка от газ, а температурата на нейната повърхност е като повечето от звездите.

Този адски свят се намира в орбитата на масивната звезда KELT-9 отдалечен от нас на около 650 светлинни години.

Наблюденията международен екип от изследователи, направил откритието, са представени в списание Nature.

"Това е планета по някои от типичните дефиниции според теглото, но атмосферата й е почти сигурно различна от всяка друга планета, която сме виждали, заради изключително високите температури на дневната й страна", - заяви Скот Гауди (Scott Gaudi), водещ автор от Университета на Охайо (САЩ) в съобщение до медиите.

При дневни температури над 4300 градуса по Целзий новооткритата екзопланета KELT-9b е по-гореща от повечето звезди и само с 1000 градуса по-хладна от Слънцето. Ултравиолетовата светлина на звездата, около която обикаля, е толкова жестока, че планетата буквално се изпарява, образувайки светеща опашка от газ.

Тази изключително гореща планета има и други необичайни особености. Този газов гигант е почти три пъти по-масивен от Юпитер, но е два пъти по-плътен, защото екстремната радиация от KELT-9 причинява раздуване на атмосферата на планетата като балон. KELT-9b се намира много близо до звездата - една нейна година трае около 1,5 земни дни. Затова на страната, обърната винаги към звездата царят невероятно високи температури.

Причината, поради която екзопланетата е толкова гореща е, че нейната звездата е повече от два пъти по-голяма и почти два пъти по-гореща от Слънцето.

"KELT-9 произвежда толкова много ултравиолетово излъчване, което може напълно да изпари планетата. Или ако планетата KELT-9б имаше солидно скално ядро, от него щеше да остане тяло с размера на Меркурий", - отбелязва Кайван Стасун (Keivan Stassun) от Университета Вандербилт в Нашвил (САЩ).

Как бе открита нова планета?

"Имахме късмет да уловим планетата по време на преминаването й през диска на звездата. Заради нейния изключително къс период на обиколка, силно разтеглената й орбита и че звездата е сплескана, а не сферична, ние пресметнаме, че орбиталната прецесия ще изнесе планетата от полезрението ни след около 150 години и няма да се появи отново около три и половина хилядолетия", - заяви Карън Колинс (Karen Collins), съавтор на изследването от Университета Вандербилт.

През 2014 г. астрономи с помощта на телескопа KELT-North в обсерваторията Винер в Аризона забелязват малък спад в яркостта на звездата - само около половин процент. Това е знак, че  пред нея преминава планета. Продължавайки наблюдението те установяват, че спадовете се случват веднъж на всеки 1,5 дни, което означава, че екзопланетата за това време прави една обиколка около своята звезда. Последващите наблюдения потвърждават, че транзитната планета е "горещ Юпитер".

Телескопът KELT-North. Снимка: KELT Collaboration

Този резултат показва, че дори и "много малки" телескопи могат да играят важна роля. Открития се правявт не само с астрономически телескопи, които струват милиони долари, цената на телескопа KELT е по-малко от 75 000 долара.

Астрономите се надяват да разгледат по-отблизо KELT-9б с други телескопи, като например "Spitzer", "Hubble" и естествено, космическия телескоп "James Webb".