Как аварията във Фукушима засегна всеки човек на Земята изясниха учени

Наука ОFFNews Последна промяна на 06 май 2017 в 15:35 20662 0

Кредит Pinterest

Учени от Норвежкия институт за научни изследвания на въздуха проведоха първото глобално изследване на радиационното облъчване, причинено от аварията в японската АЕЦ "Фукушима" през 2011 година, съобщи NewScientist.

Оказа се, че всеки човек на планетата е получил доза радиация, сравнима с рентгенова снимка на гърдите.

Повече от 80% от радиацията е попаднала в океана и на полюсите, така че населението на Земята е засегнато най-малко. Като цяло всеки жител на планетата е получил радиационна доза от 0.1 mSv (милисиверта). Това е около два радиоактивни изотопа цезий за всеки човек на Земята.

Всеки жител на Япония е получил средно по 0.5 mSv.

Радиация в такива количества не е опасна за здравето на хората. Около 0.1 mSv човешкият организъм получава при флуорография при еднократно облъчване.

Допустимите дози на йонизиращите лъчения за България за едно лице са 1 mSv за година.

Карта на отлагане в земята на цезий-137

Учените отбелязват, че почвата и водата в близост японската атомна централа все още имат повишени нива на радиация. Изследователите също така отбелязват рязък спад в популацията на птици, насекоми, както и някои видове бозайници в близост до Фукушима.

През март 2011 г.  в резултат на земетресение и цунами станаха аварии в четири от шестте реактора на централата "Фукушима". В стената на четвъртия енергоблок след експлозията се образува дупка с площ от 8 квадратни метра. През дупката бе освободено отработено ядрено гориво.