Как да различим мъжките от женските динозаври? Учените казват, че не е толкова лесно

Ваня Милева Последна промяна на 13 май 2020 в 10:31 6466 1

Джурасик парк. Кой е мъжки и кой е женски? Дали пък нещо не се е объркало. Кредит: Jurassic Outpost

Идеята, че женските тиранозаври са по-едри от мъжките, няма реални основания. Това предположение надделява в популярните представи за тези праисторически животни, но е много вероятно да станат грешки.

Въпросът за определянето на пола на динозаврите за палеонтолозите отдавна е спорен. Сега ново проучване установи, че всъщност липсват достатъчно доказателства, за да се разграничат мъжките и женските динозаври.

"Преди много години една научна статия предположи, че женските T. rex са по-големи от мъжките. Това обаче се основава на записи от 25 счупени екземпляра и нашите резултати показват, че това ниво на данни е недостатъчно добро, за да може да се направи това заключение“, заяви в EurekAlert зоологът Дейвид Хойн (David Hone) от Лондонския университет Queen Mary.

Някои съвременни "динозаври", като колибрите и хищните птици, всъщност имат т.нар. обратен полов диморфизъм, при който самките са по-големи от самците. Има множество хипотези за това защо е така, включително, че по-големият размер помага на самките да произвеждат повече яйца. Но при други видове птици мъжките са по-едри.

Сексуалният диморфизъм е доста често срещан в животинското царство и той може да бъде доста очевиден, като при пауните или направо екстремен като при тези риби.

Например двойките риби от рода церации (Ceratias) са един най-крайните примери за такива "неравностойни" бракове. При тези риби мъжките достигат зряла възраст при дължина само 10.6 мм, което е рекорд за най-малки полово зрели гръбначни животни. Женските могат да бъдат по-дълги повече от 60 пъти и около половин милион пъти по-тежки от мъжките. Те се прикрепят (временно или постоянно) за тялото на сравнително гигантската женска. Снимка: Ted Pietsch

Това може да е вярно и при някои видове динозаври, като рогатия Shringasaurus indicus. Но броят на фосилните екземпляри, изследвани за този вид, е толкова малък, около седем, че все още не можем да изключим, че двама индивида, смятани за женски поради липсващите рога, може да са загубили рогата си поради злополука или да не са се запазили.

Екипът на Hone се опита да открие свързаните с пола разлики в 106 музейни екземпляра на критично застрашения вид крокодил, гавиал (Gavialis gangeticus). Възрастните мъжки гавиали имат месеста буца в края на впечатляващо дългите си муцуни, свързана с кухина в костта на носа, наречена нариална ямка. Известно е също, че мъжките са по-големи от женските.

Женски (вляво) и мъжки (вдясно) черепи на гавиал. Кредит: Lawrence Witmer/Ohio University

Но ако нариалната ямка не се взема предвид, анализът на екипа не може точно да разграничи двата пола.

"Няма ясен статистически сигнал за постоянни черти, възпроизвеждащи две групи във всички образци, въпреки набора от данни от над 100 екземпляра", заключават изследователите.

Това подкрепя преглед от 2017 г., в който се установява, че предишните проучвания за половия диморфизъм при динозаврите не са статистически стабилен.

"Нашите изследвания показват, че дори при предварително познаване на пола на екземпляра, все още може да бъде трудно да се разделят мъжките от женските гариали", обяснява Хойн.

"При повечето динозаври нямаме никъде дори близък до този размер набор данни, използван за това проучване, и не знаем пола на животните, така че бихме очаквали тази задача да бъде много по-трудна."

Самец и самка на Parasaurolophus. Реконструкция: Pavel Riha

Може да съществуват други характеристики на половия диморфизъм поне при някои динозаври - като огромни разлики в цветовете, както е при някои птици, но техните фосилни останки е малко вероятно да ги разкрият. Така, ако не открием вкаменелости с яйца вътре, полът на повечето открити динозаври ще остане загадка.

"Нашето проучване предполага, че ако разликите между динозаврите не са наистина поразителни или нямат ясна особеност като [нариалната] ямка, ние ще се затрудняваме да кажем кой е мъжки или женски динозавър, използвайки съществуващите скелети на динозавритете", коментира Хойн.

Справка