Как да се чифтосаш, ако в твоя вид от 6 милиона години има само женски?

Антония Петрова Последна промяна на 14 юни 2017 в 14:36 7563 0

Снимка: Robert Denton, Ohio State University

Вид саламандър е открил проста генетична формула за успех - чифтосва се с множество мъжки и използва генетичния материал на всеки партньор за бъдещото си малко.

Откритието е направено от екип биолози от Университета в Айова след анализ на генома на изцяло женския вид саламандър Амбистома (Ambystoma), съобщава Phys.org.

При този вид саламандър, обособен от 6 милиона години, има само женски.

Екипът учени открива, че генетичният профил на този вид е изграден от равни части от мъжки представители на три различни други вида саламандри - Ambystoma laterale, Ambystoma texanum и Ambystoma tigrinum. Според учените геномът на изцяло женския вид се отнася и към странния начин, по който някои животни - от изцяло женски популации риби, гущери и други - могат да използват своя геном, за да максимизират шансовете си за успех.

Проучването е публикувано в Genome Biology and Evolution.

"Имаме хипотезата, че успешните индивиди имат балансирана генна експресия", отбелязва авторът на проучването Морин Нийман (Maurine Neiman). "Този баланс може да е бил предпоставка за появата и продължаващия успех на това конкретно хибридно потекло", допълва тя.

Половото размножаване е доминиращо в животинския свят. Когато се копулира, еднополовият саламандър Ambystoma  придобива гени от мъжки екземпляри и след това запазва само някои от тях, изхвърляйки останалите. Този процес е известен като клептогенеза или гражба на генетичен материал от мъжки донори за репродуктивни цели.

Учените от Университета в Айова остават изумени колко избирателна е еднополовата женска относно това кои гени да задържи и използва, когато се копулира с мъжки от различни видове саламандри. Като използва екземпляри от лабораторията на съавтора на проучването Х. Лайл Гибс (H. Lisle Gibbs) от Университета в Охайо, екипът анализира близо 3 000 гени на еднополова женска с три генома (наречени триплоид). Те откриват, че 72% от гените на тримата мъжки партньори са изразени по еднакъв начин.

С други думи, изцяло женският саламандър избира да използва грубо един и същ брой гени от всеки вид саламандър. "Те са предимно балансирани. Трите генома в по-голямата си част са представени по равно в този хибрид", отбелязва Кайл Макелрой (Kyle McElroy), дипломант в лабораторията на Нийман, участващ в проучването. "Това, което искахме да открием, е как се случва избирането и употребата им и как тези гени от различни по пол и вид саламандри се събират заедно, за да изградят успешен хибрид", допълва той.

Макелрой сравнява процеса със спортен отбор, който разполага със списък от еднакво способни играчи, но без нито един силов атлет, чието нараняване би навредило на успеха му. "Ако имате небалансиран отбор, който е загубил водещият си играч, няма да спечелите", отбелязва Макелрой. "Но ако всеки един от играчите ви е с равни сили, тогава няма да загубите с много", добавя той.

Затова вместо женският саламандър поотделно да избира гени от хилядите на разположение - сложен процес, саламандърът открива балансирано съотношение на гени от мъжки от други три вида, които са достатъчни, и се задоволява с тях.