20 март 2019
  •  Говорят медиците

Как геометрията разкри произхода на марсианската вода

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 16 юли 2018 в 12:5516270
Снимка: ESA/DLR/FU Berlin, CC BY-SA 3.0 IGO

Международен екип учени сравни геометрията на марсианските "канали", прорязани от водните потоци с тази на земните и заключи, че преди четири милиарда години са падали обилни дъждове на Червената планета, съобщава ScienceDaily.

Проучването е публикувано в списание Science Advances.

Досега имаше две версии на произхода на марсианските оврази - че са се появили от топенето на леда, заради вулканична активност или че са образувани от дъждовна вода. Историята на климата на Червената планета зависи от това коя теория е вярна.

Учените изследват ъглите, под които се разклоняват водните потоци и ги сравняват с наземните им аналози. Те откриват, че тези ъгли са малки (средно 40 градуса), когато се образуват в сухите региони - например в пустинята Аризона. Там, където реките имат непрекъснато течение, ъглите на отклоненията са много по-широки. Следователно, учените изключват влиянието на подземните води и решават, че марсианските потоци са се появявали след обилни валежи.

Глобално разпределение на средните ъгли на разклоняване на речните мрежи(A) и индекс на безводие (AI) (B).Science Advances

Два марсиански потока, избрани за сравнение.  Science Advances

Изследователите изчислиха, че условията, срещащи се днес в сухите райони на Земята, са преобладавали на Марс преди 4 милиарда години и са продължили около 200 милиона години.

Според автора на проучването Хансйорг Сейболд (Hansjörg Seybold), с изчезването на атмосферата се изпарява и водата. Той смята, че се е изпарила в космоса и все още може да е близо до Марс. Достоверността на тази хипотеза предстои да се провери.