21 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Как климатът уби подводните братовчеди на динозаврите

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 09 март 2016 в 11:5135050
Снимка: Тhe Сonversation

Ихтиозаврите - морски влечуги, родствени на динозаврите - са изчезнали много преди техните сухоземни братовчеди. И това е станало заради климатичните промени, заяви международен екип от учени.

Резултатите от изследването са публикувани в списание Nature Communications.

Тези "риби-влечуги" са емблематична група морски хищници от ерата на динозаврите. Ихтиозаврите са еволюирали, претърпявайки най-дълбоки изменения, за да станат бързи и ефективни плувци. Те са развили тяло, напомнящо това на акула, крайниците им се трансформирали в мускулести плавници и са имали може би най-големите очи в цялото животинско царство, вероятно за да търсят и улавят плячка в дълбоките или мътни морски води.

В момента са известни около стотина видове ихтиозаври, властвали 157 милиона години в древните океани, разказва сайтът Тhe Сonversation.

Но ихтиозаврите загадъчно изчезват преди около 94 милиона години, дълго преди масовото измиране преди 66 милиона години на динозаврите (без предшествениците на птиците), амонитите и поредица от други древни същества.

След анализ на редица фактори и фосилни образци, изследователите заключават, че изчезването на ихтиозаврите е предизвикано от рязко изменение на климата - повишаване на надморското ниво и промяна на температурата на морската вода.

Това събитие съвпада с други дълбоки промени в климата - бързо движещи се континенти, интензивна вулканична активност, разтопяване на ледовете и периоди на аноксия (липса на кислород) на морските дълбини. Така изчезването на ихтиозаврите изглежда, че е част от много по-голямо събитие, което вероятно е предизвикало всичко това.

Новото изследване е събрало още доказателства за тази предполагаема голяма глобална поредица от събития, дълбоко преобразила морските екосистеми в началото на късната Креда преди около 94 - 100 милиона години. Ихтиозаврите изчезват, но на тяхно място излизат на сцената разнообразие от костни риби и акули.

Това изследване ни показва и какво биха причинили сегашните промени на климата на съвременната морска фауна.