Как коронавирусът засегна първия пилотиран полет на SpaceX до МКС за НАСА

Ваня Милева Последна промяна на 05 май 2020 в 00:00 8189 0

Космическият кораб Crew Dragon на SpaceX ще има първия си пилотиран старт през май. Кредит: SpaceX/Flickr

SpaceX и НАСА се подготвят за исторически старт. На 27 май те планират да изстрелят американски астронавти за първи път от края на програмата за космически совалки.

Космическият кораб Crew Dragon на SpaceX ще бъде изстрелян от ракетата Falcon 9 за полет, който ще тества кораба и неговите спасители процедури - мисия, която се управлява от контролните зали на НАСА и SpaceX, които са пренаредени съобразно мерките за социално дистанциране на коронавирус.

В поредица от пресконференции на 1 май представители на НАСА и SpaceX споделиха повече подробности за предстоящия полет, който ще бъде първият, с който астронавти ще бъдат изпратени в космоса с частен космически кораб.

Това означава, че почти всичко в тази мисия е ново, включително космическият апарат, оборудван със сензорен екран, елегантните бели космически костюми и системите за поддържане на живота.

„Що се отнася до тоалетната, ще ви уведомим как работи. Там има една, ще я пробваме и ще ви уведомим“, отвръща на репортери Дъглас Хърли, един от двамата астронавти на НАСА, които ще се присъединят към мисията.

Той и Робърт Бенкен, другият член на екипажа, преминават хиляди часове за подготовка за мисията до Международната космическа станция (МКС), но смятат, че независимо от обучението, полетът на първия екипаж на нов космически кораб носи по-голям риск, отколкото летенето на вече многократно изпитан кораб.

„Голямата разлика за нас (между предишни мисии и тази) е, че този кораб никога не е летял досега с екипаж“, заяви Бенкен. „Всичко е тествано в него, но никога с реална опасност.“

„Ще почувствам леко облекчение, когато се издигнат в орбита, ще почувствам още облекчение, когато стигнат до станцията, и ще започна да спя отново, когато отново се върнат безопасно на планетата“, заяви Гуин Шотуел (Gwynne Shotwell), президент и изпълнителен директор на SpaceX.

SpaceX Dragon направи няколко пътувания до Международната космическа станция, но стартирането на май ще бъде първата пилотирана мисия. Кредит: NASA / Handout

Астронавтите Дъг Хърли и Боб Бенкен в момента следват строги карантинни процедури при подготовката за изстрелването. Дори по време на тренировъчните процедури двамата астронавти минимизират контакта си с други хора, за да предотвратят пренасянето на болестта на МКС.

„Знаехме, че ще бъде трудно да се подготвим за изстрелването, но в тази нова среда трябваше да предприемем още предпазни мерки“, заяви Кати Людеърс (Kathy Lueders) от програмата на НАСА за търговски пилотирани полети по време на пресконференция, съобщава Space.com. „Защото всъщност става въпрос не само за безопасността на Боб и Дъг, но и за безопасността на екипажа на борда на Международната космическа станция“, добавя тя.

Денят на старта за астронавтите ще бъде подобен на предишните им изстрелвания на борда на космическата совалка, но ще бъде различен за всички останали. Всички контролни зали на НАСА и SpaceX са реорганизирани, така че бюрата да са на 2 метра едно от друго, за да могат служителите на мисията да поддържат препоръки за социално дистанциране.

И този път няма да има тълпи, събрали се на брега на Флорида както при много предишни изстрелвания. „Сега не е моментът за това“, заяви администраторът на НАСА Джим Бриденстийн. "Молим хората да гледат от вкъщи."

Тъй като това е тестов полет, голяма част от мисията включва преминаване през процедури за различни сценарии за аварийни случаи, за да е сигурно, че Crew Dragon може да се справи с тях. Те включват ръчно управление на космическия кораб по пътя към и от МКС и тестване на  възможностите му за използване на спасителна лодка за астронавтите.

Все още не е решено колко точно Хърли и Бенкен ще останат на МКС, преди да се отправят обратно към дома. Това може да продължи от около месец до почти четири месеца, заяви Стив Стич (Steve Stich) програмата на НАСА за търговски пилотирани полети. Това ще зависи от това, колко време ще е нужно за подготовката на космическия кораб на SpaceX за следващата му пилотирана мисия, която в идеалния случай ще стартира възможно най-скоро след като тази приключи, за да се гарантира, че има достатъчно астронавти на борда на МКС, за да поддържат научните експерименти.

Източник: SpaceX mission control to do social distancing for first crewed flight, NewScientist