22 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Как месото и протеините влияят върху размера на мозъка

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 31 август 2015 в 16:4231060

Все повече внимание отделяме на това с какво се е хранел човекът в далечното минало, за да разберем с какво трябва да се храним днес, разказва phys.org.

Привържениците на палеодиетата препоръчват да избягваме въглехидратите и да пълним чиниите с червено месо и тлъстини. Критиците от друга страна възразяват с аргумента, че тези храни ще ни докарат инфаркт. Освен това храните от животински произход изискват повече площ за своето производство, докато планетата ни е пренаселена с гладуващи хора.

Целият дебат всъщност е започнал заради публикация относно хранителните навици на ранните хора и как днес сме свикнали да храносмиламе различни омекотени чрез готвене продукти. Изследователите установили, че, ако по-лесно смилаемите продукти осигуряват повече енергия за по-големите ни мозъци, то липсват допълнителните протеини от месото, които биха помогнали на мозъците да растат още.

Но най-поразителното за учените било колко много диети били установени, както и различни техни адаптации. Американският еволюционен биолог Марлене Зук (Marlene Zuk) в своя книга пише, че тези адаптации не са ограничени до това какво са яли предците ни в пещерите в миналото.

И така, дали нашите нужди от енергия или протеини са много по-различна от тези на другите бозайници с подобен размер? Мозъкът изисква много енергия, но същото важи и за черния дроб и за храносмилателния тракт. Допълнителното подхранване на мозъка, от което имаме нужда, за да може да работи той, се компенсира от по-малка нужда от дълги черва, с които да обработваме качествената храна, както и от по-малка нужда от голям черен дроб, който да се справя в вредните химикали в някои части на растенията.

Веднъж изграден, големият мозък не изисква допълнителни източници на протеини, за да извършва задачите си.