Как растат растенията в най-вълнуващи кадри (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 22 март 2017 в 13:28 4232 0

Трудно е да се направи снимка на нещо, което се движи - това ще ви каже всеки, който някога се е опитвал да направи снимка на буйно дете.

Екип учени реши този проблем, макар и все още в микроскопичен мащаб, с програма, която позволява на микроскопа автоматично да проследи обекти, които са невидими за човешкото око, разказва Science news

Обикновено записът събития като растежа на корена на растение на практика означава дни, прекарани в непрекъсната настройка на микроскопа.

С новия софтуер този проблем изчезва и изследователи са имали възможност да наблюдават в продължение на три дена растежа и деленето на клетките на растението Arabidopsis thaliana в 3D, както докладват в научния архив bioRxiv.

Това изисква специално оборудване - микроскоп, който използва лазери и флуоресцентни лампи за съставяне на 3D-изображението, специална система за осветление, която да поддържа растенията здрави по-дълго време от обичайното, както и специална стойка на микроскопа в хоризонтално положение, така че растенията да растат вертикално и да останат в кадър.

Екипът поставя растението върху въртяща се поставка, за да проучи как гравитацията променя растежа на корена, което ще помогне на учените да разработят по-добри начини за отглеждане на растения в космоса. За да демонстрират ефективността на програмата, учените го тестват с друг микроскоп, наблюдавайки групи от клетки, които се движат в развиващи се ембриони на рибка зебра (Danio rerio). Програмата е напълно безплатна и всяка научна група може да я използва и да предлага редакции, което ще направи софтуерът по-ефективен.