Как са еволюирали динозаврите в птици? Изкопаемите черепи разкриват всичко (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 14 септември 2017 в 00:12 6170 0

Компютърна томография на близкия до птиците динозавър, Занабазар. Yale University

Драматичният преход от динозаври към птици, който се е случил преди милиони години, е бил придружен от дълбоки промени в черепа на тези животни и показва важни улики за начина, по който формите на черепа са реагирали на промените в мозъка, установи ново проучване, цитирано от Science Daily.

За първи път учените проследяват връзката между развитието на мозъка и костите, които го покриват. Резултатите са публикувани в списание Nature Ecology & Evolution.

"Черепът се преобразява неимоверно и мозъкът се увеличава при прехода динозавър-птица. Бяхме изненадани, че на никой не му е хрумнала идеята, че основните части на мозъка - предният мозък и средният мозък - са взаимно свързани и по някакъв начин корелират с развитието на покриващите ги фронтална и теменна кост", заяви съавторът Барт-Анджан Сингх Булар (Bhart-Anjan Singh Bhullar), от Университета в Йейл и помощник-куратор на отдела попалеонтология и зоология на гръбначните в Музея по естествена история Пийбоди в Йейл.

Матео Фабри (Matteo Fabbri), студент от лабораторията Булар, е водещият автор на изследването.

Въпреки че предишни изследвания са показали само обща връзка между мозъка и черепа, връзките между специфични области на мозъка и отделни елементи на покривните кости на черепа, са останали неясни. Това води до противоречиви теории за някои аспекти на еволюцията на черепа.

Булар и екипа му проследяват развитието на мозъка и формата на черепа не само при динозаврите, които са най-близо до птиците, но и в целия род, водещ от влечугите към птиците. Те откриват, че мозъците и черепите на повечето влечуги са много близки помежду си, но динозаврите, които са тясно свързани с птиците, са различни, с уголемени мозъци и издути около тях черепи.

Динозаврите са започнали да еволюират в птици през късната Креда, преди около 130 милиона години. Родословното дърво, показващо този еволюция.

Специфични области на мозъка се трансформират повече от други, оформени от новите предизвикателства, пред които са изправени съществата при прехода от една еволюционна ниша в друга.

"Открихме ясна връзка между фронталните кости и предния мозък, както и теменната кост и средния мозък", разказва Булар.

За да потвърдят своите резултати изследователите изследват ембриони на гущери, алигатори и птици с помощта на компютърна томография.

Това са томографски изображения на черепа (фронталната кост е в розово, париеталната - в зелено) и мозъка (в синьо) на (отгоре надолу) пиле, близкия до птиците динозавър, Занабазар, динозавъра Herrerasaurus и Proterosuchus, който е изглеждал подобно на примитивен крокодил, но еволюционно стои много преди разделянето на клоновете на птиците и крокодилите.

"Ние предполагаме, че тази връзка съществува при всички гръбначни с костни черепи и показва дълбоката връзка между развитието на мозъка и покриващия го череп", коментира Булар. "Това означава, че мозъкът произвежда молекулярни сигнали, които инструктират скелета да се образува около него, въпреки че сравнително малко знаем за точното естество на това моделиране".

"В крайна сметка, едно от най-важните послания тук е, че еволюцията е по-проста и по-елегантна, отколкото изглежда" - добавя Булар. "Множество привидно различни промени - например в мозъка и черепа - всъщност може да имат една основна причина и представляват многообразие на една трансформация".