Как създаването на звезди "замърсява" космоса (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 01 септември 2021 в 00:00 5349 0

Галактиките изхвърлят замърсени отработени газове. Кредит: James Josephides, Swinburne Astronomical Productions

Галактиките "замърсяват околната среда", в която съществуват, установиха изследователи.

Екип от астрономи, с помощта на нова система за изобразяване в обсерваторията WM Keck в Хавай потвърди, че това, което се влива в една галактика, е много по-чисто от това, което изтича.

Изследването е публикувано в The Astrophysical Journal.

„Огромни газови облаци се засмукват в галактиките и се използват за създаване на звезди“, разказва съавторът Дийн Фишър (Deanne Fisher), доцент в Центъра за астрофизика и суперкомпютри към Университета Суинбърн в Австралия.

"Газът, който постъпва, е съставен от водород и хелий. Използвайки новото оборудване, наречено Keck Cosmic Web Imager, успяхме да потвърдим, че звездите, направени от този свеж газ, в крайна сметка изтласкват огромно количество материал обратно от системата, главно чрез свръхновите.

"Но тези изхвърлени газове не са хубави и чисти - съдържат много други елементи, включително кислород, въглерод и желязо".

Процесът на вливане на атоми в галактиките - известен като „акреция“ - и евентуалното им „изтичане“ е важен механизъм, управляващ растежа, масата и размера на галактиките.

Досега обаче за състава на входящите и изходящите потоци можеше само да се гадае. Това изследване е първото, в което е потвърден пълният цикъл в галактика, различна от Млечния път.

За да направят своите открития, изследователите се фокусират върху галактика, наречена Mrk 1486, която се намира на около 500 милиона светлинни години от Слънцето и преминава през период на много бързо образуване на звезди.

„Открихме, че има много ясна структура за това как газовете влизат и излизат“, обяснява д-р Алекс Камерън (Alex Cameron), който наскоро се премести от Университета в Мелбърн, Австралия, в британския университет в Оксфорд.

"Представете си, че галактиката е въртящо се фризби. Газът влиза сравнително незамърсен от външния космос по периметъра и след това се кондензира, за да образува нови звезди. Когато тези звезди по-късно експлодират, те изтласкват друг газ - сега съдържащ  други елементи - отгоре и отдолу".

Елементите - съставляващи повече от половината Периодична таблица - са изковани дълбоко в ядрата на звездите чрез ядрен синтез. Когато звездите колапсират или се превърнат в нови, резултатите се изхвърлят във Вселената - където те съставят част от матрицата, от която се появяват по-нови звезди, планети, астероиди и поне в един случай - Живот.

Mrk 1486 е идеалният кандидат за наблюдение, тъй като се намира "на ръба" на Земята, което означава, че изтичащият газ може лесно да се види и да се измери съставът му. Повечето галактики са пазположени под неудобни ъгли за този тип изследвания.

„Тази работа е важна за астрономите, защото за първи път успяхме да поставим ограничения върху силите, които силно влияят върху начина, по който галактиките правят звезди“, добавя професор Фишър.

"Това ни отвежда една крачка по -близо до разбирането как и защо галактиките изглеждат така, както изглеждат - и колко дълго ще останат такива".

Справка:  The DUVET Survey: Direct Te-based metallicity mapping of metal-enriched outflows and metal-poor inflows in Mrk 1486, Astrophysical Journal (2021). iopscience.iop.org/article/10. … 847/2041-8213/ac18ca