Как се стигна до сензацията "НАСА открива паралелна Вселена"

Ваня Милева Последна промяна на 22 май 2020 в 08:29 16990 0

Кредит: Pixabay

Едно твърдение, че "НАСА е открила паралелна вселена в Антарктида, където времето тече назад", започнало от таблоиди като New York Post, Express и Daily Star, обхожда напоследък социалните медии. Но когато срещнете такава драматична научна новина, имайте едно на ум.

Всичко това е преувеличенo и изкривено и е доста далеч от въпросното изследване. В интерес на истината тази новина бе отразена и в НаукаOFFNews ("Проследиха високоенергийни неутрино до изригването на свръхмасивна черна дупка"), но единственото "сензационно" нещо, което си позволихме да отбележим, бе, че "тези неутрино са имали толкова високи енергии, че сякаш се противопоставят на Стандартния модел на физиката".

Учените всъщност откриха доказателства (сигнали) за елементарни частици, които могат да опровергаят настоящото ни разбиране на физиката. Но причините за тези аномалии може да са съвсем банални.

За какво става въпрос. Какви са тези аномални открития в Антарктида?

ANITA. Кредит: NASA Goddard

Както съобщихме, че експериментът на Антарктическата импулсна преходна антена (ANITA) - балон с хелий с голяма надморска височина с масив радиоантени, частично финансиран от НАСА, е забелязал няколко случая на високоенергийно неутрино, преминаващо през Земята.

Неутриното, тези "призрачни" елементарни частици имат много малка маса, без електрически заряд и взаимодействат с друга материя много рядко, но затова пък са изключително често срещани. Във всеки един момент около 100 милиарда неутрино преминават през всеки квадратен сантиметър от тялото ви. Частици неутрино са произведени от Големия взрив и все още се произвеждат от всичко - от звезди до свръхнови.

Когато са произведени от мощни екстремни обекти във Вселената (свръхнови и квазари), частиците неутрино може да придобият такива свръхвисоки енергии, че да могат да взаимодействат с нормални обекти.

Антената ANITA, летяща високо над ледения континент, е проектирана да открива сигнали на вторични потоци частици, произведени след като високоенергийните неутрино се ударят в леда. Тези частици неутрино се предполага, че идват от дълбините на космоса, а не от Земята - тъй като се улавят от детектора като се ударят и отразят от леда, преди да преминат през нашата планета.

Как ANITA открива неутрино. Кредит: Cosmin Deacon

ANITA регистрира съвсем различен тип неутрино, които имат много повече енергия и се произвеждат например от дисковете около активни свръхмасивни черни дупки и свръхнови. Когато ANITA наблюдава тези неутрино, те винаги идват от "отгоре", т.е. от посоката на Вселената над инструмента. Но в тези две аномалии неутрино идваха отдолу, от Земята. Това не е проблем за „обикновените“ нискоенергийни неутрино, които летят през земята с лекота, защото не реагират на силното и електромагнитно взаимодействие. Но неутрино над определена енергийна граница (240 GeV) не могат да направят този трик и те се сблъскват директно със земните частици.

Физиците са много внимателни преди да дават екстремни констатации. Те първо се опитват да разберат дали тези резултати могат да бъдат обяснени с нашите съвременни модели на физика, или имат нещо общо с самата експериментална настройка, дали частиците не се отразяват по особен начин от леда например.

„Ние срещнахме малък брой аномалии в нашите данни и след като изчерпаме всички възможни обяснения в рамките на Стандартния модел на физиката, само тогава е време да помислим за други идеи, които да отместят тези граници - ние наистина още не сме там, със сигурност не сме в точката, в която са необходими паралелни вселени!", заяви Питър Горхам (Peter Gorham), главен изследовател на ANITA, пред ScienceAlert.

Изследователят го е казал пределно ясно. Но заглавията за "откритието" на паралелна вселена са много по-вълнуващи и макар да има такава хипотеза, тя е само опит за обяснение, а не констатация.

Пунктираната линия в средата е Големият взрив; хоризонталните стрелки - времевата скала. Илюстрация: L. Boyle/Perimeter Institute for Theoretical Physics

Публикуваната в сайта за препринти arxiv.org изследователска статия предполага, че резултатите от ANITA биха могли да предоставят доказателства за „CPT симетрична вселена“, където времето ще изтече назад от Големия взрив и където антиматерията ще доминира. Оттук идват твърденията за „паралелна вселена“, тъй като в статията се казва: „В този сценарий вселената преди Големия взрив и вселената след Големия взрив се интерпретират като двойка Вселена/анти-Вселена, която е създадена от нищото“.

Но единственият реален извод обаче е, че Стандартният модел относно неутриното не обяснява откриването на рядък вид събитие от ANITA.

„Събитията на ANITA определено са интересни, но ние сме много далеч дори да твърдим, че има някаква нова физика, да не говорим за цяла вселена“, отбелязва Ибрахим Сафа (Ibrahim Safa), водещ автор на изследователската статия за въпросния експеримент в Антарктида.

За съжаление начинът, по който тази хипотеза бе вкарана в контекта в оригиналната статия, е напълно загубен в многобройните повторения на „НАСА намери паралелна вселена“, които се родиха през последните няколко дни.

"В този случай един или повече журналисти очевидно разпространиха статия, която не беше проверена и по причини, които не са ясни, ни приписаха изследвания и документи, които никога не сме писали, и теории, включващи паралелни вселени, за което нито ние, нито нашите сътрудници са изказвали хипотези или обсъждали в нито една публикация, преди тези резултати да бъдат приписани на нашия експеримент“, коментира Горхам.

„Това е една от причините, поради които научният напредък се осъществява чрез по-премерен процес, чрез партньорска проверка (peer review) и проверка от други изследователи.“

Сафа също така уточнява, че макар да е било вълнуващо за физиците, които се опитват да обяснят тези събития, „изглежда, че ще трябва да изчакаме следващото поколение експерименти, което ще увеличи експозицията и чувствителността, за да се изясни тази аномалия". Тоест, нужно е учените да определят по-точно свойствата на ледената повърхност на Антарктида, за да интерпретират по-добре своите резултати.

Така че всичко може да се сведе до характеристиките на леда, а не до паралелни вселени. Каква проза!

Has NASA Found A Parallel Universe ‘Where Time Flows Backwards?’ The Truth Behind The Headlines, Forbes