20 септември 2020

Как се възражда вулкан? Първото дългосрочно проучване дава отговорите

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 септември 2020 в 13:06 11590
Вулканът Безименний в Камчатка през 2007 г. Снимка: Wikimedia commons CC BY SA 3.0

Според своята активност вулканите се разделят на активни, спящи и загаснали. Но не само активните вулкани могат да предизвикат бедствия. Угасването на вулкан често е съпроводено с катастрофални последствия, като най-скорошният случай е на вулкана Анак Кракатау в Индонезия през 2018 г., когато свличането на склона му в морето предизвиква цунами, погубило няколкостотин души по индонезийското крайбрежие. След подобни срутвания, вулканите могат да нараснат отново.

Продължителната вулканична активност след колапса на вулкан досега не е детайлно изучена. Сега за пръв път учени от Германския изследователски център за геонауки GRZ и руски вулканолози представят резултатите от анализ на фотограметрични данни за вулкана Безименний в Камчатка, събирани в продължение на седемдесет години. Изследването е публикувано в списание Nature Communications Earth and Environment

Източният склон на Безименний се срутва през 1956 г. В центъра на GFZ в Потсдам с помощта на съвременни технологии са анализирани данни от снимки от хеликоптерни полети през времената на СССР, както и по-нови сателитни снимки. Изображенията показват възраждането на вулкана след колапса. Първоначалното повторно израстване започва в различни пукнатини на около 400 метра една от друга. След около двадесет години активността се повишава и отворите бавно се сливат. След още петдесет години, активността е концентрирана в една пукнатина, което позволява израстването на нов стръмен слон.

Авторите на изследването определят средната степен на нарастване на около 26 400 кубични метра на ден. Тези резултати дават възможност да се предвиди кога това натрупване може да достигне отново критична височина, което да предизвика ново срутване под собственото му тегло. Числените модели обясняват и промените в напрежението във вулканичните скали и оттам промяната в пукнатините на изригване.

Томас Валтер (Thomas Walter), вулканолог в GFZ и съавтор на изследването обобщава:

"Нашите резултати показват, че затихването и повторното израстване на вулкан има голямо значение за пътищата на магмата в дълбочина. Затова срутени и наново израснали вулкани показват нещо като памет за разрушените зони на напрежение".

Това означава, че за бъдещи прогнози трябва да се включи и историята на раждането и колапса на вулкана, за да може да се даде оценка за възможни изригвания или скоро предстоящи срутвания.

Източник: EurekAlert - Rebirth of a volcano