25 август 2019
  •  Говорят медиците

Как се виждат по-добре галактиките - в "профил" или "анфас"? (видео)

Галактиката NGC 1055

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 02 март 2017 в 12:5926130
Спиралната галактика NGC 1055 Снимка: ESO

Спиралните галактики, пръснати из Вселената, може да имат различна ориентация спрямо наблюдател от Земята. Някои от тях са видими, така да се каже "отгоре" или в "анфас" - като например, подобната на водовъртеж галактика NGC 1187. При тази ориентация може да се видят всички детайли на спиралните ръкави на галактиката и светлото й ядро, но е трудно да си представим нейната триизмерна форма.

Други галактики, като NGC 3521, се наблюдават под ъгъл и при тях може да се проследи в триизмерната им структура на спиралните ръкави. И все пак по-пълна картина на триизмерна форма на една спирална галактика дава само изглед "ребром" - като това изображение на NGC 1055, показано от ESO (European Southern Observatory).

От тази гледна точка може да се види как са разпространени звездите в рамките на обема на галактиката - както в областите, в които текат процеси на звездообразуване, така и в други - с по-стари звезди. Така е по-лесно да се измери дебелината на относително плоския галактически диск и гъсто населената със звезди централна област. На черния фон на космическото празно пространство по-добре се вижда структурата на веществото, отделящо се от галактическата равнина, която е почти неразличима на яркия фон на спиралните ръкави при фронтален поглед.

Тази перспектива също така позволява на астрономите да изучават цялостната форма и свойства на обширния галактически диск. Пример за това е вертикалното изкривяване на равнината на диска, което се забелязва при NGC 1055. В тази галактика се наблюдава област на деформация, която вероятно се дължи на взаимодействието с близката галактика Messier 77 (М77). Тази кривина се вижда на снимката - дискът на NGC 1055 изглежда леко извит вълнообразно.

Галактиката NGC 1055 е разположена на около 55 милиона светлинни години в съзвездието Кит (Cetus). Изображението е получено от FORS2 (FOcal Reducer and low dispersion Spectrograph 2), монтиран на първата "единица" ((Unit Telescope 1, Antu) в комплекса на Very Large Telescope (VLT) в обсерваторията на ESO в Паранал, Чили. Изображението е направено като част от образователната програма "Космическите съкровища на ESO" (ESO’s Cosmic Gems), включващо интересни, загадъчни или просто красиви космически обекти, заснети с телескопи на ESO.