Как се виждат по-добре галактиките - в "профил" или "анфас"? (видео)

Галактиката NGC 1055

Наука ОFFNews Последна промяна на 02 март 2017 в 12:59 4299 0

Кредит ESO

Спиралната галактика NGC 1055

Спиралните галактики, пръснати из Вселената, може да имат различна ориентация спрямо наблюдател от Земята. Някои от тях са видими, така да се каже "отгоре" или в "анфас" - като например, подобната на водовъртеж галактика NGC 1187. При тази ориентация може да се видят всички детайли на спиралните ръкави на галактиката и светлото й ядро, но е трудно да си представим нейната триизмерна форма.

Други галактики, като NGC 3521, се наблюдават под ъгъл и при тях може да се проследи в триизмерната им структура на спиралните ръкави. И все пак по-пълна картина на триизмерна форма на една спирална галактика дава само изглед "ребром" - като това изображение на NGC 1055, показано от ESO (European Southern Observatory).

От тази гледна точка може да се види как са разпространени звездите в рамките на обема на галактиката - както в областите, в които текат процеси на звездообразуване, така и в други - с по-стари звезди. Така е по-лесно да се измери дебелината на относително плоския галактически диск и гъсто населената със звезди централна област. На черния фон на космическото празно пространство по-добре се вижда структурата на веществото, отделящо се от галактическата равнина, която е почти неразличима на яркия фон на спиралните ръкави при фронтален поглед.

Тази перспектива също така позволява на астрономите да изучават цялостната форма и свойства на обширния галактически диск. Пример за това е вертикалното изкривяване на равнината на диска, което се забелязва при NGC 1055. В тази галактика се наблюдава област на деформация, която вероятно се дължи на взаимодействието с близката галактика Messier 77 (М77). Тази кривина се вижда на снимката - дискът на NGC 1055 изглежда леко извит вълнообразно.

Галактиката NGC 1055 е разположена на около 55 милиона светлинни години в съзвездието Кит (Cetus). Изображението е получено от FORS2 (FOcal Reducer and low dispersion Spectrograph 2), монтиран на първата "единица" ((Unit Telescope 1, Antu) в комплекса на Very Large Telescope (VLT) в обсерваторията на ESO в Паранал, Чили. Изображението е направено като част от образователната програма "Космическите съкровища на ESO" (ESO’s Cosmic Gems), включващо интересни, загадъчни или просто красиви космически обекти, заснети с телескопи на ESO.