Как свършва живота на звездите? Всяка ли експлодира накрая? (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 04 август 2016 в 09:32 8190 0

Нищо не може да продължи вечно, звездите - също. Защо? Защото изчерпват горивото си, например, целият им водород е превърнат в хелий.

Но какво се случва с една звезда, зависи до голяма степен от нейната маса.

Ако звездата е мъничка, по-малко от 40% от масата на Слънцето, тя изгаря всичкия водород, превръщайки го в хелий, а не й достига маса, за да изгори и хелия. Слънцето ще може да трансформира хелия във въглерод и кислород, а още по-масивните звезди ще могат да превърнат всичко в желязо. Повечето от звездите от тази категория, когато им свърши горивото, първо се разширяват в гигантска звезда, а след това се свиват в бяло джудже.

Белите джуджета нищо не горят, а се наричат бели, защото излъчват светлина в резултат на гравитационната енергия на компресия. Когато след няколко милиарда години свиването им завърши, те престават да излъчват светлина и се превръщат в черни джуджета. Но най-масивните звезди с железни ядра, имащи радиус 8 пъти по-голям от слънчевия, се превръщат в свръхнови. Когато се компресират, налягането върху желязото става толкова голямо, че звездата започва да синтезира неутрони от протоните и електроните в железните атоми. Това води до освобождаване на огромна енергия, известно като експлозия на свръхнова.

При още по-масивните звезди експлозията на свръхнова е още по-мощна и тогава се наричат хипернови. В хипернови се превръщат звездите, чиято маса е 10-100 пъти повече от тази на Слънцето.

Но може да се случи и нещо съвсем друго. Ирландски астрономи, които следят експлозиите на звездите с помощта на космическия телескоп Хъбъл, са установили, че някои звезди са толкова огромни, че не се превръщат в свръхнови или хипернови, а след изгаряне на горивото се свиват в черна дупка.

Това е интересно, защото на теория в черни дупки се превръщат не най-масивните звезди, тъй като техните радиуси са твърде големи, за да колапсират в черни дупки. Смята се, че колапсират в черна дупка само звезди от определен диапазон маси. Тази схема илюстрира съдбата на звезди, в зависимост от първоначалната им маса:

Източник: Do all Stars Eventually Explode?,  Ethan Siegel