Как вулкан прекъсна земетресение в Япония

Наука ОFFNews Последна промяна на 22 октомври 2016 в 10:30 8742 0

Кредит NASA Earth Observatory

Пепелни дюни на юг от планината Асо, вулкан на остров Кюшу в Япония, на 13-ти януари 2015.

Асо, един от най-активните вулкани в Япония, наскоро помогна да спре мощно земетресение, което утихна само, откриха изследователи, разказа Live Science.

Резултатите бяха публикувани онлайн вчера (20 октомври) в списание Science.

Когато на 16 април, 2016 г., едно земетресение с 7.1 магнитуд удари Кумамото, Япония, се отвориха повърхностни фрактури в 40 километрова зона.

Но учените намериха доказателства, които сочат, че мощното земетресение е спряно от магмената камера под вулканичния масив Асо, която се намира на 30 км от епицентъра на земетресението.

Тази констатация предостави на учените рядък случай за наблюдение как тези два геоложки феномена - вулкани и земетресения - си взаимодействат. Тази тема е от особен интерес в Япония.

Земетресението е внезапно освобождаване на огромната енергия, която се е натрупала в течение на времето, в земната кора, генерирана от движението на тектоничните плочи. Когато двете страни на разлом или пукнатина на границата на плочите, се отдалечават една от друга, или се плъзгат една покрай друга, те освобождават енергия.

Япония е особено податлива на земетресения, тъй като се намира в Тихоокеанския огнен пръстен, където се срещат няколко тектонични плочи и където се генерират много земетресения.

Взаимодействието на земетресението от април 2016 с вулкана на връх Асо предизвика интересът на учените.

Малко след земетресението в Кумамото, изследователите посещават епицентъра - мястото на земната повърхност, непосредствено под което е епицентърът на земетресението - и прекарват 10 дни в изследване на разкъсванията, оставени от земетресението.

Те открили пресни разкъсвания, които се разширяват в калдерата на Асо - голяма, с форма на купа депресия на върха на вулкана - от югозапад до ръба на североизток. И внезапно приключват на дълбочина от 6 километра под повърхността.

Изследванията на сеизмичната активност дълбоко под калдерата, където спират разривите, показват, че там е камера, съдържаща магма - същият горещ течен материал, който се нарича лава, когато достигне земната повърхност.

Coseismic rupturing stopped by Aso volcano during the 2016 Mw 7.1 Kumamoto earthquake, Japan/ A. Lin, T. Satsukawa, M. Wang, Z. Mohammadi Asl, R. Fueta, F. Nakajima

Енергийните вълни от земетресението са изминали пътя към връх Асо през хладни крехки скали, пишат авторите на изследването. Но внезапната среща със силната топлина, генерирана от издигащата се магма под вулкана разсейва енергията нагоре и навън, подкопавайки силата на потока на земетресението и спирайки разкъсването, обясняват те.

"Това е първият случай на взаимодействие между вулкан и сеизмично разкъсване, за което знаем," - заяви водещият автор на проучването Айминг Лин (Aiming Lin).

Лин, професор в катедрата по науки за Земята в Университета на Киото, Япония, обясни, че това може да е първото регистрирано доказателство, при което вулкан слага край на земетресение, но има и други исторически примери, които биха могли да представляват подобен случай.