Какъв цвят са имали динозаврите и древните бозайници

Наука ОFFNews Последна промяна на 06 октомври 2015 в 08:11 7278 0

Международен екип от учени е открил метод за анализ на вкаменелости, с помощта на който можем да разберем каква е била окраската на древните животни - от земноводни до бозайници.

Колективът от изследователи от Великобритания, САЩ, Германия, Дания, Етиопия, воден от д-р Якоб Винтер (Jakob Vinther) от университета в Бристол, са публикували доклад за откритието си в списание PNAS

Техният метод се състои в анализ на формата и химичния състав на един вид органели, наречени меланозоми, намиращи се в древни вкаменелости, разказва водещият автор д-р Винтер за сайта The Conversation.

Меланозомите са малки телца, които отговарят за оцветяването на животинската обвивка (кожа, пера, козина, люспи), благодарение на съдържащия се в тях пигмент меланин. Срещани са отдавна в фосили на различни древни животни, но дълго време са смятани за следи от бактерии.

Едва през 2008 г. било доказано, че това са меланозоми. Например, на един отпечатък от перо на възраст повече от 100 милиона години, меланозомите били разположени само на тъмните ивици, а ако бяха бактерии, те биха покрили равномерно перото.

Въз основа на това откритие са направени първите опити да се реконструира цвета на тялото на динозаврите, което се оказало изненадващо пъстро.

Сега д-р Винтер и колегите му детайлно проучили формата чрез електронен микроскоп и химичен състав на меланозомите в изкопаемите животни.

Първо, те определили два основни типа меланозоми, които придават различни цветове - черни (удължени ) и кафяви (кръгли) - и анализирали техните свойства. След това моделирали в лаборатория условията, при които изкопаемите меланозоми са се изменяли. Подложени на високо налягане и висока температура, при липса на кислород, меланозоми, взети от съвременни животни в рамките на 24 часа придобивали същия вид като тези на възраст няколко милиона години.

Така те успели да разработят методика за реконструкциа на цвета на тялото не само на изкопаеми влечуги, но и на земноводни, птици и бозайници. Новият метод дава възможност да се определи не само цвета, но също така и неговата наситеност.

"Най-вълнуващото бе, че успяхме за първи път да определим цвета на отдавна изчезнали бозайници само чрез проучване на техните вкаменелости." - споделя д-р Винтер.

Прилеп от пещерата Месел, послужил за изследването. Снимка: Vogel, Senckenberg Institution, Messel Research

Като проверка, учените възстановили по структурата и състава на меланозомите оцветяването на два вида прилепи на възраст около 49 милиона години от периода еоцен, намерени в пещера в Германия. Оказало се, че те са имали червенокафяв цвят, доста различен от окраската на съвременните видове прилепи.