Каква би била Земята без хората

Без хора, целият свят може да изглежда като Серенгети

Наука ОFFNews Последна промяна на 21 август 2015 в 14:43 6416 0

Фактът, че най-голямото разнообразие на едри бозайници се намира в Африка, отразява последиците от човешката дейност, а не климатични или други параметри на околната среда. Това определя ново изследване, което представя каква щеше да е световната карта на бозайници, ако съвременният човек (Хомо сапиенс) никога не бе съществувал.

Една група от датски учени от Университета в Аархус показа как би изглеждала нашата планета, ако не бе обитавана от хора, според сайта на Американската асоциация за напредък на науката - Еurekalert.org.

В предварителен анализ (виж "Мамутите и саблезъбите тигри са унищожени от хората, а не от климата"), датските учени показват, че масовото измиране на едри бозайници по време на последния ледников период и в следващите хилядолетия (изчезването на мегафауната през късния кватернер) до голяма степен е обяснимо от разширяването на териториите на обитание на съвременния човек.

В това последващо проучване, учените изследват какъв ще бъде моделът на биоразнообразието на бозайниците по целия свят при липсата на минали и настоящи човешки въздействия, основан на оценката на естественото разпределение на всеки вид, според екологията, биогеографията и динамиката на околната среда.

Датските учени дават първата оценка на това, каква би била световната карта на бозайниците без влиянието на съвременния човек.

В един свят без хора, голяма част от Северна Европа вероятно ще бъде дом не само на вълци, евразийската лосове и мечки, но и животни като слонове и носорози, според професор Йенс-Кристиан Свенинг (Jens-Christian Svenning).

"Северна Европа далече не e единственият регион, където хората са станали причина за силното ограничaване на многообразието на бозайниците. Това явление е глобално." - продължава проф. Свенинг.

Естественото разнообразие на едри бозайници, без влиянието на съвременния човек. Картата показва промяната в броя на едри бозайници (45 кг и по-големи), които биха възникнали за 100 х 100 км мрежова клетка. Скалата показва броя на видовете.

Африка е последното убежище

Настоящата световна карта на разнообразието на бозайниците показва, че Африка е почти единственото място, с голямо разнообразие от едри бозайници.

Но картата на света, изградена от изследователите, показва много по-високо разнообразие на едри бозайници в останалата част от света, с особено високи нива в Северна и Южна Америка, области, които в момента са сравнително бедни на големи бозайници.

"Повечето сафарита сега се провеждат в Африка, но при естествени условия, много или дори по-големи животни без съмнение биха съществували и на други места, например, по-специално в части от Новия свят, като Тексас и съседните области и района около северна Аржентина - Южна Бразилия. Причината, поради която много сафарита са насочени към Африка не е, защото континентът е естествено необичайно богат на разнообразни бозайници. Напротив, това отразява факта, че това е едно от малкото места, където човешката дейност все още не е унищожила повечето едри животни" - коментира Сьорен Фарби (Soren Faurby), водещ автор на изследването.

По този начин съществуването на много видове бозайници в Африка не се дължи на подходящ климат и околна среда, а по-скоро, защото това е единственото място, където те все още не са избити от хората.

В планинските зайони има повече животни, защото са по-малко достъпни за хората

Днес има голям брой видове бозайници в планинските райони. Това често се тълкува като следствие на условията на екологичните изменения, при които различните видове са еволюирали в дълбоките долини и високите планини. Според новото изследване, обаче, тази тенденция е много по-слаба.

Снимка:nature.disney.com

"Сегашното високо ниво на биологично разнообразие в планинските райони се дължи отчасти на факта, че планините са били убежище на видовете заради лова и унищожаването на местообитанията, а не е чисто физически модел. Един пример в Европа е кафявата мечка, която в момента практически живее само в планинските райони, тъй като е била унищожена в по-достъпните и най-често по-гъсто населените райони в низините ", обяснява Сьорен Фарби.

По-доброто разбиране ще помогне за опазване на природата

Това проучване с открит достъпен набор от данни е първата възможност да се анализират от изследователите на природните модели във видовото разнообразие и състава на бозайниците по света. Той може да се използва за осигуряване на по-добро разбиране на природните фактори, които определят биологичното разнообразие в определена област.

Изследването е публикувано в научното списание Diversity and Distributions.