21 май 2019
  •  Говорят медиците

Каква е била Земята преди милиони години показва интерактивна карта

Предлагат се общо 26 варианта с интервали от 15 до 150 милиона години

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 20 февруари 2019 в 00:0652730
Преди 105 милиона години нашата родина е била почти изцяло под вода. Кредит: Dinosaurpictures.org

Програмистът Йън Уебстър (Ian Webster) създаде невероятна интерактивна карта, показваща промените, случили се на нашата планета за над 750 милиона години - от първите суперконтиненти до континентите, на които живеем днес.

Авторът на визуализацията, който е и куратор на най-голямата в света цифрова база данни за динозаври, обяснява в Smithsonian magazine, че картите са приблизителни.

„Никога не можем да създадем достоверна картина на миналото, различни модели могат да се различават“.

Уебстър е използвал данни от проекта PALEOMAP, защото е признат за най-достоверен. Той е ръководен от палеогеографът Кристофър Скот (Christopher Scotese), а проектът проследява еволюцията на разпределението на сушата и моретата през последните 1100 милиона години.

Картата се отличава с удобен за потребителя интерфейс и много функции: можете просто да изберете времевия интервал, за да видите къде са се намирали тогава океаните и сушата и можете да видите как са изглеждали по време на най-важните еволюционни етапи, като например появата на първите динозаври или хоминиди.

Можете също да въведете името на град или регион и след това да изберете различни дати и да наблюдавате развитието на територията. Например, преди 105 милиона години България е била почти изцяло под вода, a още преди 750 милиона години бъдещата столица на Мексико вече е била на сушата.

За всеки времеви или тематичен интервал се дава кратка справка. Така, по времето на появата на първите корали (в периода ордовик, преди около 470 милиона години), единствените многоклетъчни растения са водораслите, няма сложни форми на живот на Земята и цялото биоразнообразие се развива в моретата и освен коралите се появяват и челюстните риби и първите гръбначни животни.

По време на епохата на ранния Tриас, преди 240 млн години. България е в центъра на изображението и е била дъно на море. От този период са отложени Белоградчишки скали.