22 март 2019
  •  Говорят медиците

Каква е тайнaта на ледените реки на Плутон

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 януари 2016 в 11:1124820
В долния десен ъгъл се вижда моделът на потока с неофициално име Sputnik Planum. Снимка: NASA / JHUAPL / SwRI

Необичайните ледени потоци, които покриват "сърцето" на Плутон, са двуслойни - от твърдо ядро от воден лед и ледена обвивка от смес на азот и въглероден моноксид, твърдят учените на базата на данни от сондата New Horizons.

Научният екип на New Horizons е установил, че повърхностният материал в непосредствена близост до "Сърцето" или областта с неофициално име Sputnik Planum на Плутон е основно съставен от замразени азот, въглероден оксид и метан, но техните относителни пропорции все още не са определени.

Д-р Оркан Умурхан (Orkan Umurhan), учен от групата по геофизични изследвания (GGI) към мисията New Horizons, обосновавайки се на симулации на температурите, характерни за Плутон (-234° С или 38 К), смята че ледените потоци не са изцяло от азотни ледове, а обратното, "леденото сърце" на Плутон и планините на планетата са с многослойна структура. Според него, те имат "ядро" от воден лед и други твърди ледени "скали, а повърхността е покрита с течащи ледове от азот и въглероден моноксид (СО). Своите изводи геологът изнася на блога на НАСА.

Резултати от моделните изследвания. Източник: Hurricane Umurhan

"Според нашите лабораторни експерименти при температури, характерни за Плутон, сместа от замразен азот и CO трябва да тече по-бавно, отколкото пластилин, но по-бързо от течащите ледници на Земята. От друга страна, височината на планините в равнината "Спутник" и приблизителното време на формирането им говори, че те едва ли се състоят изцяло от азотен лед, тъй като в този случай ще са изчезнали преди много време", - коментира Умурхан.

Изводите от симулациите на Умурхан са, че загадъчната слоеста структура на ледените "реки" и другите необичайни форми на релефа, са възникнали много бързо - само за 20 години.

На 14 юли космическата сонда на НАСА New Horizons прелетя на безпрецедентно близко разстояние покрай планетата джудже Плутон. В момента тя лети към новата син цел - астероид от Пояса на Кайпер.