25 октомври 2020

Какви гени имат особено умните хора

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 август 2015 в 17:29 51733

Изследване на учените от лондонския Кингс Колидж показало, че геномът на хората със супер интелект се различава от този на "обикновените хора".

Подробности са публикувани в списани Molecular Psychiatry.

Въпросът защо някои хора блестят с интелект, а други - не, отдавна вълнува човечеството. Дали умът се наследява, както често се случва или правилното възпитание, образование, добро социално положение и други социални фактори имат решаващо влияние върху интелигентността?

Генетиците от Кингс Колидж ясно смятат, че причината е в малки, но много съществени генетични разлики. Те анализирали генетичната база на 1400 човека с IQ над 170 (средното IQ е 100) на американския университет Дюк, събрана в рамките на програмата "Идентификация на талантите" ("Talent Identification").

ДНК-то на тези суперинтелигенти се сравнява с ДНК на контролна група, състояща се от три хиляди човека със средна интелигентност.

Учените изследвани SNPs - единични нуклеотидни полиморфизми - разлики в ДНК на един нуклеотид. SNPs до голяма степен определят наследените различия в трите милиарда нуклеотидни двойки, които съставят човешкото ДНК.

Установено било обаче, че редки алели има по-малко в гените на интелектуалците. Този факт показва, че редките функционални алели са по-често вредни, отколкото от полза за хората. Алелите са един от структурните варианти на гените, които определят развитието на определен признак.

Професор Робърт Пломин (Robert Plomin), един от участниците в проучването, формулира основният извод: "Нашето изследване показва, че няма специални гени за гении. Но за да притежавате супер-висок интелект е необходимо ДНК-то ви да има много положителни алели и много малко редки функционални алели, които имат негативен ефект. Редките отрицателни алели сами по себе си нямат ефект, но в комбинация тяхното влияние е много голямо."

Изследователите признават, че несъмнено и други фактори могат да повлияят на интелигентността. Но според тях основното е генетичния компонент. Хората с наследена висока интелигентност са по-склонни да четат умни книги като деца, те се справят по-добре в училище и е по-вероятно да отидат в университет. С други думи, те са умни не само по природа, а и защото работят с главата си.

Иван Димитров 10.08 2015 в 20:27 3
Ами погледнете в последния абзац на статията. Освен това никъде не съм споменавал Анщайн, не си съчинявайте моля!
н.о. 10.08 2015 в 20:09 2
Къде статията да се говори за "успех в училище"? Мери се айкюто само.
Отделно, че повечето примери са измислени за успокоение на мързеливите ученици :) А историята, че Айнщайн бил слаб ученик е плод на непознаване на тогавашната система за оценяване, която била на обратно :)
Иван Димитров 10.08 2015 в 19:49 1
Статията ми прилича по-скоро на реклама за генно инженерство. "Хората с наследена висока интелигентност........се справят по-добре в училище". Има достатъчно много примери за хора с огромни способности които са били слаби ученици. Чарлз Дарвин например е смятан за несъобразителен и обикновен ученик, Пикасо едвам е успял да овладее елементарна грамотност, Уинстън Чърчил се представял зле в пансиона и се насочва към военно училище вместо към университет, Исак Нютон по нищо не се отличавал от връстниците си, нито в училище, нито в колежа, Гогол имал тройки по литература, а за съчиненията си, обикновено получавал двойки, Томас Едисон дори бил изключен от училище, заради неспособност и тн. Отличниците по-скоро са примерните деца, които лесно се вкарва в общоприети рамки.