Какво е бъдещето на Вселената?

Тя е „обречена“ да се разширява вечно

Наука ОFFNews Последна промяна на 29 юни 2016 в 14:00 13908 0

Кредит S. Skillman, YY. Мао, KIPAC / Laboratory SLAC National Accelerator

Тук нишки от тъмната материя служат като скеле за формирането на космическите структури, изработени от другата ни позната материя – звезди, галактики и галактични купове.

Нашата вселена се ражда преди близо 14 милиарда години, според теорията за Големия взрив и се разраства и досега. Днес тя е изпълнена със стотици милиарди галактики, включително и нашия дом – Млечния път.

Екип от SLAC National Accelerator Laboratory и Станфордския университет комбинират експериментални данни и теория, за да прогнозират как Вселената ще се развива занапред, пише Science Daily.

„Астрофизичните археолози“ като Риса Уишлър (Risa Wechsler) от Института по астрофизика и космология (KIPAC) в Станфорд и нейният екип провели няколко компютърни симулации, с които да си „прокопаят“ път в космическата история и да проследят как праховите частици, слепвайки се помежду си образуват все по-големи и по-големи структури в разширяващата се Вселена.

Симулираните пътувания през времепространството използват различни експериментални данни, включително и наблюдения от Dark Energy Survey (DES), която наскоро откри нов набор от много бледи галактики, съпътстващи Млечния път, богати на това, което наричаме тъмна материя. Гравитационното притегляне от тази невидима форма на материята влияе на обикновената материя, играейки ключова роля в образуването и растежа на галактиките.

Тъмната енергия е друг ключов фактор в оформянето на Вселената – тя „надува“ Вселената като балон с все по-висока скорост. За учените обаче още е загадка какво точно причинява този процес и неговото ускоряване.

Проектът Dark Energy Spectroscopic Instrument (DESI), който ще стартира през 2018 г., за да превърне двуизмерни образи, получени от DES, в триизмерна карта на Вселената, има за цел да да даде отговори на тези загадки. Малко по-късно ще бъде стартиран и проектът Large Synoptic Survey Telescope (LSST), чиято свръхчувствителна 3200-мегапикселова камера ще проучва дълбините на космоса с по-голяма прецизност от всеки друг телескоп.

По думите на Риса Уишлър, погледът към далечните галактики ще позволи да надникнем в миналото, чрез което да се прогнозира и бъдещето. През последните 10 години учените са направили голям напредък в изчистването на нашия космологичен модел, който описва много от свойствата на днешната Вселена много добре. И все пак, ако данните, на които се обосновава този модел, в бъдеще се опровергаят, това ще промени изцяло нашите разбирания.

Настоящият модел предполага, че Вселената е обречена да се разширява вечно и все по-бързо. Учените смятат, че космосът ще се насити с още тъмна материя, а галактиките ще стават все по-големи и отдалечени една от друга.

Изследването е публикувано от National Accelerator Laboratory.