Какво кара сперматозоидите да се превръщат в яйцеклетки

Наука ОFFNews Последна промяна на 12 юни 2015 в 15:32 5376 0

Кредит Seotaro/Wikimedia Commons

Необичаен ген е открит в ДНК на риба. Той определя дали една полова клетка ще стане сперматозоид или яйцеклетка.

Японските генетици, които са направили това откритие, са успели да променят работата на гена така, че в яйчниците на женска риба да започне да се образува сперма, а в тестисите на мъжка - яйцеклетки, според доклад, публикуван в списание Science.

"Знаехме, че гаметите могат да се превръщат и в сперматозоиди, и в яйцеклетки, но никой не предполагаше, че тези клетки в организма на гръбначните животни, притежават специфичен генен "ключ", който определя съдбата им - да станат сперматозоиди или яйцеклетки. Нашите резултати показват, че една клетка е в състояние самостоятелно да измине целия път. Това е много важно и неочаквано откритие." - каза Минору Танака (Minoru Tanaka) от Института по обща биология на Япония в град Оказаки (Япония). За откритието разказва Science Daily.

Необичайното откритие е станало, когато Танака и колегите наблюдавали развитието на половите клетки в тестисите и яйчниците оризовата рибка медака (Oryzias latipes). По време на узряването на сперматозоидите и яйцеклетките, учените следили промените в нивото на активност на различни гени като се опитвали да намерят разликите между бъдещите мъжки и женски полови клетки

Японските учени изследвали генът foxl3, за който се смятало, че има функцията на "резервно копие" на гена foxl2, който е отговорен за растежа на хайвера в организма на бъдещата майка. Ролята на foxl3 не била много ясна досега на биолозите.

Оказало се, че генът foxl3 действа като полов "превключвател". Ако е активен, гаметата се превръщат в яйцеклетка, а след това - в хайвер, а когато е изключен - в сперматозоид.

За да проверят тази хипотеза, японските биолози са направили един необичаен експеримент - те повредили гена в ембрионите на женска рибка и принудително "включили" гена foxl3 в половите клетки на бъдещите самци.

Резултатите били неочаквани: когато се родили оризовите рибки, в тестисите на мъжките започнаха да се образуват яйцеклетки, а в яйчниците на женските - истински сперматозоиди. Когато половите клетки съзрели, оказало се, че могат да дадат живот на ново поколение.

Съществуването на този "ключ" може да обясни защо някои видове змии и рибни триони могат да се размножават без мъжки, а също лесното превключване от един пол в друг при някои тропически рибки, за които неотдавна ви разказахме.