18 август 2018
  •  Говорят медиците

Какво ще се случи, ако в океана падне астероид (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 декември 2016 в 16:51109410

В Националната лаборатория в  Лос Аламоскъм Министерството на енергетиката на Съединените щати е съставен модел на падането на астероид в океана.

Геофизик Гален Гислер (Galen Gisler) и екипа му използва суперкомпютър за мащабни 3D симулации за различни сценарии на такива събития. Оказа се, че най-опасното от всичко няма да са вълните, които ще се издигнат в резултат на сблъсъка, а влиянието на астероида върху климата на земята.

Тъй като астероидите са точкови източници на енергия, кръговите вълни, генерирани от тях, бързо губят енергия и не се получава цунами. Затова тези вълни са по-малко опасни от предизвиканите от подводните земетресения. Вълните са не опасни, ако небесното тяло падне в океана далеч от бреговете, а ако взривът на астероида се случи в атмосферата, вълни могат въобще да не се образуват.

Обаче ако падне астероид с диаметър 250 м в океана, той ще предизвика висока температура и може да изпари до 250 мегатона вода. Някаква част от това количествоо ще падне като валеж, когато попадне в тропосферата, но друга част може да достигне до стратосферата и причини парников ефект, които да засегне климата на цялата планета. По-опустошителни последици ще доведе падането на астероид плизо до бреговата линия - това може да доведе до цунами.

Резултатите от тези симулации ще подпомогнат службата на НАСА за планетарна защита при вземането на решение как да процедират при случаи на близо прелитащи до Семята обекти (near-Earth objects - NEOs).

Visualization of Analysis of Threats from Asteroid Ocean Impacts from Francesca Samsel on Vimeo.