Калмарите редактират сами генетичния си материал на неочаквано място в клетката

НаукаOFFNews Последна промяна на 26 март 2020 в 09:12 5479 0

Кредит ephraimz/iNaturalist/CC BY-NC 4.0

Калмарите могат да редактират собствената си генетична информация на място, което учените не са предполагали, се съобщава в ново проучване, публикувано в списание Nucleic Acids Research.

Калмарите от вида Doryteuthis pealeii са първите животни, за които се знае, че могат да извадят РНК вериги извън ядрото на нервни клетки. Тези генетични куриери, наречени информационна РНК или иРНК, носят шаблоните за синтезът на протеини.

Всички същества правят копия на РНК, включително и на другите видове освен иРНК. Тези промени обикновено се случват в ядрото и след това са изнесени навън към цялата клетка.

Способността на калмарите да правят генетични промени в цитоплазмата - субстанцията, подобна на желе, която изпълва клетката - може би им позволява да правят настройки на иРНК в движение. Тази способност може да помогне на калмарите да произведат протеини, специфично създадени да посрещнат нуждите на клетката и да се координират жизненоважните процеси в клетката.

Изучаването на механизма, по който калмарите правят генетични промени в нервните клетки може да помогне на учените да използват тези техники за да разработят терапии за състояния като хронична болка, редактирайки клетките, които подават неподходящи сигнали за болка, смята Джошуа Розентал (Joshua Rosenthal), биолог от Лабораторията по морска биология в Уудс Хол, Масачузетс. Този метод би приличал доста на техниката за генна редакция на ДНК CRISPR, само че за РНК.

В изследването си Розентал и колегите му първо разглеждат къде в нервната клетка се намира протеинът, редактиращ иРНК. Екипът открива, че този белтък, наречен ADAR2, се намира както в цитоплазмата, така и в ядрото на невроните, което предполага, че вероятно може да редактира иРНК и в двете зони.

След това екипът извлича цитоплазмата от аксоните на калмара. Това са дълги израстъци на нервните клетки, участващи в предаването на нервните импулси. Учените откриват, че в извлечената цитоплазма ADAR2 активно редактира иРНК, което помага да се изпращат електрически импулси по нервните клетки.

Разработването на техника за редактиране на РНК, подобна на CRISPR, може да има някои ключови предимства. Докато промените в ДНК, направени с CRISPR са постоянни, РНК е временна и редактираната генетична информация ще изчезне, когато РНК се разгради в клетката.

"Има много предимства да опитаме да манипулираме генетичната информация в РНК", обяснява Розентал. "Ако направиш грешка, не е изобщо толкова опасно. Ако направиш грешка в ДНК, оставаш с нея".

Източник: Science news - Squid edit their genetic material in a uniquely weird place