Китаец съобщи за раждането на първите деца с редактиран геном. Случаят се разследва

НаукаOFFNews Последна промяна на 27 ноември 2018 в 00:52 11897 0

В онлайн видеоклип, публикуван в понеделник,  изследователят Хъ Дзиенкуей обяви че две момичета, Лулу и Нана, са се родили живи и здрави преди няколко седмици чрез ин витро оплождане и чрез технологията за генно редактиране CRISPR/Cas9 ще бъде предотвратено заразяването им с ХИВ.

Това бе съобщено и в интервю на Associated Press с учения, който е и единственият източник на тази информация. Досега няма публикации в научни списания.

Тази новинa предизвика огромно вълнение и хората в Китай и извън него поставиха под въпрос етичните последици от научното постижение, извършено според собствените му твърдения от китайския изследовател Хъ Циянкуи от Университета в Шенжен.

Но историята има още един обрат.

Китайският държавен комитет по здравеопазване и семейно планиране е поръчал разследване, след като медиите съобщиха за раждането на бебета с редактирани гени в Китай, съобщи министерството.

Според агенция АР ученият е променил ембрионите от седем двойки близнаци по време на репродуктивното им лечение. Досега само една бременност има резултат - двете родени през ноември момичета. Според учения неговата цел не е да лекува или предотвратява наследствено заболяване, а да се опита да въведе ново качество, което не се среща при обикновените хора, а именно да не се поддават на инфекцията на ХИВ и на болестта СПИН.

Според АР Хъ Дзиенкуей е потърсил и получил одобрение от Женската и детска болница в Шенжен HarMoniCare да започне експеримента. В статията на MIT Technology Review също бе показан документ, че изследването му е получило зелена светлина от комисията по медицинска етика на HarMoniCare.

Комисията по здравеопазване и семейно планиране в Шенжен заяви в понеделник, че не е получила никаква молба за етично оценяване за проучването, което е предпоставка за такива експерименти.

Говорител на HarMoniCare заяви, че не знае за генетичния тест на Хъ и че болницата проверява валидността на разпространените документи, предаде TechCrunch.

Технологията за редактиране на генома CRISPR/Cas9, която активно развита през последните години, има потенциала да даде възможност да се предотвратят много генетични заболявания. Най-подходящи за това са заболявания, които са причинени от известни единични мутации в специфични гени. За да бъдат излекувани, трябва да се редактират гените в човешките ембриони, което води до етични противоречия и се поставя под въпрос от редица специалисти. През 2015 г. китайски изследователи заявиха, че провеждат подобни експерименти в лабораторни условия, което предизвика критиката на други учени. Те настояват да не експериментират със създаването на редактирани човешки ембриони, поне на текущия етап от технологичното развитие.

Хъ Дзиенкуей

От публикуваните медицински документи се вижда, че изследователите планират да коригират гена CCR5, което да направи децата устойчиви на ХИВ, едра шарка и холера, тъй като този протеин осигурява възможността за инфекция.

Генетичните тестове показват, че едната близначка е получила и двете копия на редактирания ген, а втората - едно редактирано копие. Също така, изследователите не откриват увреждане на други гени.

Специалисти, които не са участвали в операциите, казват, че анализите на публикуваните данни не позволяват да се направи недвусмислено заключение дали редакцията на гените е навредила на здравето на децата. За недостатъка на прилаганата техника говори фактът, че едно от момичетата е получило само едно копие от редактирания ген, тоест, по отношение на защитата срещу ХИВ, е получила леко предимство. В същото време в резултат на редактирането рискът някои други гени  да се повредят, може да бъде много по-висок.

Сега и болницата, където са се провели експериментите, и университетът, където работи Хъ, извършват собствено разследване.

В изявление Южният Университет за наука и технологии на Китай отбеляза, че не е знаел за изследванията и че е "дълбоко шокиран" от медийните доклади за проекта и подчертава, че работата е нарушила етиката и кодексите за поведение.

Веднага след изявлението на учения един от създателите на техниката за редактиране на генома CRISPR/Cas, Фън Джан, изрази своето мнение за пълна забрана за имплантиране на ембриони с редактиран геном в тялото на майката.