07 август 2020

Китай потегли към Марс (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 юли 2020 в 10:28 15380
На 23 юли 2020 г. бе изстреляна китайска сонда към Марс с ракетата с Long March-5 от стартовата площадка Венчанг в южната част на провинция Хайнан в Китай. Кредит: Xinhua/Cai Yang

Китай стартира успешно с ракетата Long March-5 своя шестколесен марсоход, заедно със сонда, от площадката Венчанг в южната част на провинция Хайнан в Китай в 12:40 местно време (7:40 българско време).

Китайският космически кораб трябва да пристигне на орбита около Червената планета през февруари. Наречен Tianwen-1, или "Въпроси към небето", роувърът всъщност няма да кацне на повърхността още два-три месеца. Това ще позволи на инженерите да оценят атмосферните условия на Марс, преди да се опитат да се спуснат на повърхността.

Tianwen-1 е една от трите мисии, тръгващи към Марс в рамките на 11 дни.

В понеделник Обединените арабски емирства (ОАЕ) пуснаха своя спътник Hope към Червената планета. А след седмица американската космическа агенция ще изпрати своя роувър от следващо поколение, Perseverance.

Определеното място за кацане на китайската мисия ще бъде равнина в ударния басейн Утопия на север от екватора на Марс. Роувърът е оборудван с радар за наблюдение на подземните повърхности. За първи път такова устройство ще бъде на Марс. Основната му цел е да изучава геологията на планетата.

Tianwen-1 прилича много на роувърите на Spirit и Opportunity от 2000-те. Тежи около 240 кг и се захранва от сгъваеми слънчеви панели.

Високата мачта носи камери, за да прави снимки и да подпомага навигацията. Пет допълнителни инструмента ще изследват минералогията на местните скали и ще търси воден лед.

Проучването с марсохода е само половината от мисията, защото космическият кораб също ще изучава планетата от орбита, използвайки набор от седем инструмента за дистанционно наблюдение.

Opinion: China marching to Mars for humanity's better shared future, Xinhua