21 ноември 2017
  •  Говорят медиците

Китайците нямат контрол над космическата си станция Тянгун-1, не знаят къде ще падне

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 20 септември 2016 в 10:1874240
Снимка: Adrian Mann / Bisbos.com

На пресконференция китайски служители потвърдиха това, което отдавна се подозираха много наблюдатели, че Китай вече неконтролира своя космическа станция "Тянгун-1" ("Небесен дворец-1"), пише Рopular Мechanics.

Китайската космическа станция Тянгун-1 е в орбита около планетата в продължение на около 5 години, но наскоро бе извадена от употреба и китайските астронавти се връщат на Земята. На пресконференция миналата седмица Китай обяви, че космическата станция ще падне обратно на земята по някое време в края на следващата година.

Обикновено, когато един изваден от употреба сателит или космическа станция е "пенсиониран", го принуждават да изгори в атмосферата. Този тип изгаряне е контролирано и повечето сателити са планирани да изгорят над океана, за да се избегне заплаха за хората. Но изглежда, че за космическата си агенция Китай не е сигурен кога точно "Тянгун-1" ще навлезе отново в атмосферата, което предполага, че станцията е повредена по някакъв начин и Китай вече не може да я контролира.

Това е важно, защото означава, че "Тянгун-1" няма да изгори по контролиран начин. Всичко, което знаем е, че ще изгори в някакъв момент в края на 2017 г., но е невъзможно да се предскаже точно кога и къде. Това означава, че има шанс отломки от падащия космически кораб да попаднат в населен район.

За щастие е малко вероятно някой ще бъде наранен. Повечето от частите на космическата станция ще изгорят в атмосферата и малкото, което стигне до земята, вероятно няма да се приземи в някое населено място - по-голямата част от нашата планета е  покрита с океани и слабонаселени райони.

И все пак гледайте небето в края на следващата година. Човек никога не знае какво може да му падне на главата.