Клиника Майо обеща ваксина срещу рак на гърдата след около 8 години

Ваня Милева Последна промяна на 14 октомври 2019 в 07:35 6213 0

Кредит Wikimedia Commons

Изследователи от клиниката Майо в Джаксънвил, Флорида, заявиха, че ваксината, която са разработили, може да бъде достъпна в рамките на осем години. Тя може не само да спре рецидива на рака на гърдата и яйчниците, но и може да предпази да не се развива изобщо.

„Има основание да се каже, че бихме могли да имаме ваксина в рамките на осем години, която може да бъде на разположение на пациентите в аптеките или чрез техния лекар“, обяви изследователят в клиниката на Майо, д-р Кийт Л. Нутсън (Keith L. Knutson), в интервю за Forbes.

Нутсън заяви, че изследването е в начална фаза и ще бъдат нужни най-малко три години преди третата фаза на проучването, когато ваксината срещу рак на клиниката Майо ще бъде достъпна за голям брой пациенти.

Имунолозите от Майо вече имат две ракови ваксини срещу тройно-негативен рак на гърдата и HER2 позитивен рак на гърдата, съобщава Нутсън. Те работят и върху трета срещу дуктален карцином in situ или DCIS, неинвазивен рак на гърдата, от който има 300 000 нови случая годишно, според отчетите на онколозите в Съединените щати.

"Знаем, че са безопасни. Знаем, че стимулират имунната система [да се бори с рака]“, разказва Нутсън в интервюто. „Знаем, че са оказали положително влияние върху рака на яйчниците и гърдата. Не сме забелязали нежелани странични ефекти, които да причиняват проблеми, различни от дразнене в района, подобно на ваксините срещу грип. Сега трябва да убедим FDA (Администрация по храните и лекарствата) чрез солидни, строги клинични изпитвания в реалността на това, което виждаме".

Но процесът не е евтин, заяви Нутсън. Типичното клинично изпитване за фаза 2 може да струва от порядъка на 12 до 20 милиона долара. И изпитванията на фаза 3 може да струват двойно, заяви Нутсън.

„От особен интерес за нас е да изместим фокуса на ваксините от предклинични модели на хора с онкологични заболявания към  превенция на рака, а също и в крайна сметка да разработим ваксини срещу рак“, коментира Нутсън, главен изследовател, работещ по 5-годишна програма на сума от 13,3 милиона долара, предоставени от американското Министерство на отбраната за тестване на ваксина, предназначена да предотврати рецидива на тройно-негативния рак на гърдата.

Нутсън също така провежда изследвания на ракови ваксини, фокусирани върху Т клетъчния имунитет и Т клетъчната терапия, както и върху туморите и имунната система. Той и екипа му се опитват да научат как туморите заобикалят имунната система.

„Ние работим и по ваксина за превенция на рака с Националната коалиция за борба с рака на гърдата (National Breast Cancer Coalition)“, заяви Нутсън. „Очакваме първата фаза на клиничните изпитвания да се проведе през 2020 г.“

Ваксините на Нутсън действат като стимулират имунната система на организма - естествения му защитен механизъм - да открие и убие раковите клетки.

„Ако получите настинка или нещо подобно, развивате имунен отговор и това може да не предотврати непременно заболяването, но ще потисне развитието му и ще помогне да го изчистите“, разказва Нутсън.

Изследователите от клиниката Майо прилагат същата идея за ваксината срещу рак, която обучава имунната система на индивида да атакува раковите клетки.

"Ако успеем да обучим имунната система да разпознава анормалните клетки или раковите (или) предраковите клетки, тогава може имунната система да ги елиминира, преди дори да се развият", разказва хирургът от клиниката Майо Ейми Дегним (Amy Degnim) за Mayo Clinic Minute.

Дегним е един от изследователите, оценяващи ваксината на клиниката Майо срещу така наречения HER2 протеин. Въпреки че се среща естествено в тялото, клетките на рака на гърдата произвеждат твърде много от този протеин. И този HER2 протеин се среща при повечето жени с DCIS. Изследователите от Майо се надяват, че тяхната ваксина ще научи имунната система да разпознава прекалено многото експресирани протеини като чужди и да ги убива.

Днес лекарите откриват раковите заболявания по-рано от всякога. Поради това понякога жените се лекуват от малки тумори. И тъй като те се откриват и лекуват толкова рано, никой не знае със сигурност за кои ракови заболявания може да се е погрижило само човешкото тяло. Нутсън отбеляза, че има предположения, че някои видове рак могат да бъдат изкоренени от имунната система на индивида без намесата на съвременната медицина.

"Но ние нямаме идея от кои от тях организмът може сам да се отърве, затова искаме да разработим стратегии, които могат да стимулират организма да се погрижи за това - да стимулираме имунната система, както при инфекциозните болести, така че да е готова за това", заяви той в интервюто.

„Смятаме, че използването на ваксини в комбинация с ранното откриване, подходящи терапии за свеждане до минимум на заболяването може в крайна сметка да доведе до намаляване на рецидивите на заболеваемост поне при рака на гърдата и яйчниците с тези ваксини“, обяснява Нутсън.

Трудно е да се каже кога или дали ще бъдат налични ваксини за всички видове рак, тъй като всеки рак е различен, казва Нутсън.

"Други изследователи работят върху белите дробове, простатата и други ракови заболявания. Някои от подходите са много подобни на нашите, но различни клетъчни процеси се объркват при различните видове рак“, коментира Нутсън.

Например ваксината срещу HER2 на клиниката Майо е създадена специално за борба с рака на гърдата, който се получава от свръхпроизводството на протеина HER2. Ваксината тренира имунната система да разпознава този специфичен протеин. Първата стъпка за тази ваксина ще бъде тестването й при високорискови пациенти, които са имали рак, за които е нужно да се предотврати рецидива. Ако изпитанията на фаза 1 докажат, че ваксината е безопасна за пациентите, изследователите ще преминат към клинично изпитване фаза 2, за да разберат как работи ваксината за по-голям брой пациенти. Ако това е ефективно, изпитването на фаза 3 ще бъде достъпно за много повече хора. И така става с всяка терапия срещу всеки вид рак.

Все пак Нутсън е оптимист. „Видяхме ранни сигнали, че нашите ваксини имат много положително въздействие върху болестта. Надграждаме върху тази основа".

За повече информация за проучванията на клиниката Майо и други клинични проучвания за рака, посетете klinitrials.gov.

Mayo Breast Cancer Vaccine Could Be Available In Less Than A Decade, Forbes