Кочата билка възбужда котките и отблъсква комарите

Ваня Милева Последна промяна на 22 януари 2021 в 10:51 9522 0

Котка реагира на листа на актинидия. Кредит: Masao Miyazaki & Reiko Uenoyama

Известно е, че кочата билка заема специално място в сърцата на котките, които често реагират, като трият лицето и главата си в растението, търкалят се по земята в състояние, напомнящо опиянение.

Но биологичните механизми, чрез които действа тази магия върху котките и дали има някаква полза за тях, досега бе неясно.

Международен екип от изследователи публикува проучване в Science Advances в сряда, установявайки, че кочата билка или котешка мента (Nepeta cataria) и полигамната актинидия (Actinidia polygama), още по-мощна билка, открита в планините на Япония и Китай, предпазват от комари.

Те също така идентифицират веществото непеталактол като основното съединение в актинидията, отговорно за предизвикването на еуфоричното състояние на котките, и откриват, че то активира мозъчната им система за опиоидно възнаграждение. Веществото е подобно на непеталактон, ключовото психоактивно съединение в кочата билка.

Kочата билка или котешка мента (Nepeta cataria) Полигамната актинидия (Actinidia polygama),

Колективът, воден от Масао Миядзаки (Masao Miyazaki), професор в японския университет Ивате, експериментира как 25 лабораторни котки, 30 диви котки и няколко големи котки, включително амурски леопард, два ягуара и два евразийски рис, реагират на филтърна хартия, напоена с непеталактол.

Експериментът показа, че непеталактолът, изолиран от актинидията, както и непетелактонът, съдържащ се в кочата билка, предизвикват най-силно характерното поведение. За разлика от тях кучетата и лабораторните мишки не проявяват интерес към хартията, съдържаща непеталактол.

Когато котките се трият в непеталактолова хартия, веществото се прехвърля върху лицата и главите им, което показва, че най-важната цел на поведението е да се втрие химичното вещество върху тези части от котешката козина.

След това изследователите тестват как 12 котки реагират на други известни биоактивни съединения на актинидията, потвърждавайки, че непеталактолът е най-мощното от веществата.

Учените също така изследват и биологичния механизъм, чрез който котките реагират на актинидията. За да проверят дали реакциите на котките към веществото се управляват от опиоидната система на мозъка, те взеват кръвни проби, за да проверят нивата на бета-ендорфин пет минути преди и след като са били изложени на непеталактол.

Повишените концентрации на ендорфин се появяват само след излагане на непеталактол, а не на контролното вещество.

Когато изследователите дават на котките налоксон, медикамент, който потиска ефекта на опиоидите, и тогава котките вече не са имали желание да се търкат с непеталактол. Налоксонът често се използва при хора за лечение на предозиране на опиоиди.

Но за разлика от опиоидите, учените смятат, че реакцията към непеталактола е "непристрастяваща", тъй като действа, като предизвиква увеличаване на ендорфините, които така или иначе се произвеждат от организма.

Наркотиците като морфин, от друга страна, стимулират мозъчните опиоидни рецептори директно, а не индиректно.

Накрая изследователите установяват, че комарите Aedes albopictus избягват котките, които са втрили непеталактол в козината си. Екипът е подал заявка за патент за разработване на репелент срещу насекоми въз основа на своите констатации.

Това, пишат те, е пример за "как животните използват растителни метаболити за защита срещу неприятни насекоми", което се наблюдава например и при някои видове птици, които се търкат в цитрусови плодове, или шимпанзета, които спят нат дървета с репелентни качества.

Справка: Reiko Uenoyama et al. The characteristic response of domestic cats to plant iridoids allows them to gain chemical defense against mosquitoes, Science Advances (2021). DOI: 10.1126/sciadv.abd9135