Кога наистина помагаме на щъркелите? Обяснението на специалистите

Но не всеки щъркел има нужда от помощ

НаукаOFFNews Последна промяна на 23 март 2018 в 00:28 12098 0

Кредит Фондация "Дивите животни"

Какво трябва да направим, ако видим бедстваща птица и дали всеки щъркел в снега има нужда от помощ?

На тези въпроси дават отговор Българско дружество за защита на птиците (БДЗП) и Фондация "Дивите животни".

Съобщенията за бедственото състояние на вече долетелите щъркели и за хора, които се опитват да ги защитят, зачестиха.

Но трябва да имате предвид, че не всички птици завърнали се у нас по това време, имат нужда от спасяване.

Няколко дни студ и сняг сами по себе си не са животозастрашаващ проблем за щъркелите - те могат да издържат при такива условия.

"Проблем има само при птици, които са силно изтощени след прелета и също когато се случи комбинация от дъжд и много ниски температури, при което подгизналите пера на птиците буквално се вледеняват, нарушава се и терморегулацията на тялото, вследствие на мокрия и замръзнал пух на птиците под перата, който реално ги топли" - обясняват природозащитниците.

"От вчера при нас, в РИОСВ и на телефон 112 валят сигнали за щъркели в софийска област и много от тях се проверяват, но реално не е повод за притеснение самото наличие на птиците тук в гнездата им" - съобщават от БДЗП.

Но не всеки щъркел има нужда от помощ

За нас птиците може да ни изглеждат нещастни и нуждаещи се от помощ, но специалистите обясняват, че е нормално птиците да лежат, докато вали сняг, за да запазят топлината на тялото, а също и да не мърдат с часове в гнездата си. Нещо повече, когато хората отидат да ги хванат, за да им помогнат, те принуждават щъркелите да правят опит да излитат или да бягат и така да изразходват ценните си запаси от енергия. Енергия така необходима им в това време. В тези случаи дори да бъдат уловени част от птиците, по-голямата част от ятото бива принудена да хаби енергия и така се излага на по-голям риск да не оцелее.

Ако щъркелът може да лети нормално, не е редно да се хваща и прибира, за да му се помогне. Да се държи диво животно като "затворник, само за да не му се случи нищо лошо, не е изобщо етично и нормално, колкото и да ти е жал, да не говорим че е и незаконно", обясняват от фондацията.

Въпреки заглавията, че на снимката са "бедстващи щъркели", това не е така. Снимка: Флагман

Единственото, което може и е допустимо да се направи е да се подхранва, за да изкара зимата (за което може да видите указания по-долу).

"В повечето случаи животът на щъркелите не е застрашен, особено когато те имат възможност да си набавят необходимата храна. Водоемите не са замръзнали, мишките и полевките, с които щъркелите също се хранят, са активни, на места и жабите вече са излезли, така че птиците могат да си намерят храна. Когато са нахранени, студът не е проблем за тях. Дивите птици, когато нямат достатъчно храна, знаят как да пестят силите си, това се вижда и на снимките на щъркеловите ята – птиците в ятото стоят неподвижни, за да пестят енергия, с полуразперено оперение, за да съхраняват топлината си" - поясняват от "Дивите животни".

Сигнал за тревога е, ако видите, че щъркелите се опитват да се изправят в гнездото, но не могат, или "ако са на земята, накокошинени и пускат човек наблизо до себе си".

Как да се помогне на щъркел в беда

"Изключително благороден е примерът, който дават хората от Североизточна България, оказали помощ на бедстващите щъркели, спрели за почивка край пътя, докато премине студеният фронт. Състрадателността им е достойна за пример, а грижата, която положиха и продължават да полагат за птиците, е доказателство за това, че опазването на природата е отговорност на всеки един от нас", подчертават природозащитниците.

Но на птиците трябва да се помага "много внимателно и по възможност да се консултираме с хора, които имат необходимите познания и опит".

Стига щъркелите да приемат това, може и да ги храните през студени дни.

Фондация "Дивите животни" дава следните указания за подхранването и въобще за грижата за щъркелите, изпаднали в беда през зимата.

Съд за храна

За съд, в който ще поставяте храната избирате плитко легенче, друг нисък съд или кофичка. Най-добре е съдът да е плитък, за да вижда птицата по-отдалече какво има вътре. Кофата е за “по-напреднали” щъркели, които вече са свикнали да приемат храна по този начин.

Имайте предвид, че птицата се страхува от непознати по форма и цвят
предмети и ще има нужда от време, за да свикне, че е безопасно за нея да се приближи. В тази връзка, добре е да използвате един и същи съд, за да не се налага всеки път птицата да се престрашава да се приближи.

Подходящата храна

Много от хората се заблуждават, че щъркелите ядат зърно, понеже често ги виждат на полето. Реално щъркелът е месоядна птица, от време на време яде и насекоми. На полето щъркелът лови мишки, както и малки пиленца на наземно гнездящи птици.

За храна на щъркел можете да дадете сурово пилешко месо или риба от сладководен водоем, както и пилешки вътрешности (дробчета, сърца и др.). В краен случай може шпроти или цаца, които са соленоводни риби, а солта като цяло не е полезна за щъркел. Червените меса не са за предпочитане, може да пробвате ако няма нищо друго, но има вероятност и да не ги яде самата птица. Мишки хванати в капан е рисковано да давате, ако има заложена отрова за мишки. Има вероятност мишката да е поела отрова и да отрови щъркела, който я поглъща.

Приготвяне на храната

Храната се дава сурова и без никакви подправки. Не се подлага на никаква обработка.

Пилешкото месо се реже на парчета с приблизителна големина 6 х 6 см. Рибата ако е до 15 см дължина се дава цяла, а ако е по-голяма се режа на парчета и се махат най-големите стърчащи кости, които могат да раздерат хранопровода.

Даване на храната

Първия път може да хвърлите няколко парчета от месото отстрани до съда, за да ги вижда по-добре. Лошото е, че оставите ли съда да стои на мястото, на следващия ден едва ли ще го намерите. Има много
гладни животни през нощта, които просто ще отнесат съда, който мирише на храна, затова е по-добре като донесете съда, да изчакате птицата да се нахрани като стоите на разстояние и после да си вземете
съда обратно. Така и щъркелът ще свикне като вижда да носите съда, да идва.

Птицата, обаче, няма да се приближи, ако стоите твърде близо. Слагате съда и се отстранявате, дори е добре да не ви вижда, ако е по-плашлива самата птица.

Когато оставяте съда, имайте предвид да го правите с плавни движения и не гледайте птицата в очите, следете я с периферното си зрение. Гледането в очите може да е достатъчна причина за птицата да не се приближи, тъй като това е директна заплаха.

Къде да потърсите съвет или помощ за бедстващи птици:

Може да се обърнете за съвет към специалистите от БДЗП на страницата ни във Facebook или телефон 02/979 9500

Помощ може да потърсите от Спасителен център за дивите животни в Стара Загора тук.

Или да се свържете с Фондация Дивите животни.

и РИОСВ