Кой проби дупката в МКС? Екипажът отрича да има вина

НаукаOFFNews Последна промяна на 04 октомври 2018 в 12:05 5659 0

Една дупчица само 2 милиметра в диаметър, но тoзи малък пробив в руския космически кораб "Союз", закачен на Международната космическа станция, създаде много по-голяма драма, отколкото изтичането на въздуха от МКС, разказва ScienceAlert.

След като ръководителят на Роскосмос Дмитрий Рогозин заяви по телевизията в понеделник, че руското разследване е установило, че дупката не е "производствен дефект", НАСА публикува още едно изявление за разследването.

Изтичането бе открито в края на август, когато астронавтите на космическата станция бяха предупредени, че по някакъв начин бавно губят въздушно налягане. Те бързо откриват дупката в космическия кораб Союз MС-09 , който временно е прикрепен към модула "Рассвет" на МКС и я закърпват незабавно.

И случаят набира скорост, постепенно превръщайки се в скандал. В началото се смяташе, че дупката е направена от микрометеорит, но снимка, публикувана от НАСА и след това мистериозно изтрита, разкри ясно следи от свердло и изглежда, че дупката е направена нарочно.

И в началото на септември коментарите на Рогозин хвърлиха интернет в паника.

"Това е въпрос на чест за ракетното конструкторско бюро „Енергия“ и Космическата корпорация да открие отговорния за това, да разбере дали това е случаен дефект или умишлена повреда и къде е направено - на Земята или в космоса", заяви Рогозин.

Това бе достатъчно, за да се появят спекулации, чиято кулминация бе в руския вестник "Комерсант", който съобщи, че един от астронавтите на НАСА е пробил дупката, защото е болен и иска да се прибере по-рано.

Очевидно това са пълни глупости.

На този етап НАСА и Роскосмос излязоха със съвместно изявление на 13 септември, че работят заедно за разследването на източника на изтичането.

В този контекст Рогозин заявява по-рано тази седмица по Руската телевизия, че първата комисия за разследване на дупката е предала вече доклада си.

"Той стига до заключението, че производствен дефект е изключен, което е важно за установяване на истината", се казва в доклада на Рогозин. "Там, където е направена [дупката], ще бъде създадена втора комисия, която вече работи", добавя шефът на Роскосмос.

Преди това руската информационна агенция Риа Новости съобщи, че някой в ​​"Енергия" е допуснал грешка при производството на космическия кораб и я прикрива с лепило и плат.

Последното изявление на Рогозин обаче означава, че Роскосмос изключва тази версия.

Но това не означава, както някои докладват, че Рогозин смята за единствен възможен вариант умишленият саботаж.

Както отбеляза НАСА в изявление, публикувано днес, "руските медии неотдавна съобщиха, че главният директор Рогозин е заявил, че дупката не е производствен дефект. Изключването на версията за производствен дефект показва, че това е изолиран проблем, който не оказва категорично влияние върху бъдещото производство.

"Това заключение не означава непременно, че дупката е създадена умишлено или със злонамерени намерения. НАСА и Роскосмос съвместно разследват инцидента, за да се изясни случая".

Вариантът дупката да е пробита, след като апаратът е в космоса, изглежда най-малко вероятен.

Първо, нито един астронавт, заслужаващ уважение, не би рискувал да пробие дупка в МКС в среда на микрогравитация, където може да се повредят деликатните прибори.

Второ, това е изключително трудно да се направи, както обяснява американският аерокосмически инженер Пабло де Леон (Pablo de Leon) в Gizmodo.

"Трябва да се натисне с достатъчно сила, за да се проникне както в стъклопластната, така и в алуминиевата стена. Механично е трудно да се направи", отбелязва той. "Няма как в това пространство докато се опитвате да се защитите с едната ръка, да направите дупката с другата ръка".

Освен производственото подразделение в Самара, в Русия има и други места, където би могло да бъде пробита дупката - по пътя от Самара до Байконур, Казахстан, където се намират например съоръженията за подготовка и изстрелване или в хангарите и на площадката за изстрелване на космодрума.

Както астронавтите на НАСА, така и космонавтите на Роскосмос отричат екипажът да има нещо общо с дупката или че работят заедно в хармония.

НАСА отбеляза в своето изявление, че американският астронавт Ник Хейг и руският космонавт Алексей Овчинин ще бъдат изпратени към космическата станция на 11 октомври. По това време администраторът на НАСА Джим Бридестин (Jim Bridenstine) ще се срещне с Рогозин.

Разследването продължава.

"Програмата на Международната космическа станция планира излизане в открития космос през ноември, за да събере повече информация", заяви НАСА.