Колко е зависима Международната космическа станция от Русия? НАСА пояснява

Ваня Милева Последна промяна на 23 март 2022 в 00:01 12863 0

МКС. Кредит: NASA

Паралелно с руската инвазия в Украйна в социалните медии продължава и „словесната война“. По-специално, Дмитрий Рогозин, генералният директор на Руската държавна космическа корпорация (Роскосмос), отправя едва прикрити заплахи, че Русия може да прекрати сътрудничеството си в космоса.

Може ли да се раздели на две Международната космическа станция?

Видео, публикувано в Telegram от контролираната от държавата руска агенция РИА Новости, което показва как руските модули се отделят от Международната космическа станция (МКС). В отговор на всички заплахи и хиперболи, НАСА реши да бъде домакин на сесия с често задавани въпроси, където най-много бяха въпросите за МКС. В отговор на заплахите на Рогозин НАСА съобщава на света, че МКС все още е здрава и няма да бъде изведена от експлоатация скоро!

НАСА не се занимава директно с изявленията, направени от Рогозин, но например разглежда естеството на партньорството на МКС, кои страни участват*, как астронавтите ще продължат да летят до МКС, ако една космическа агенция вече не предоставя услуги за изстрелване, и плана за извеждане от експлоатация на станцията.

*Страните-членки са НАСА, Роскосмос, Европейската космическа агенция (ESA), Канадската космическа агенция (CSA) и Японската агенция за аерокосмически изследвания (JAXA).

На първо място, НАСА подчертава, че не може просто да се разглоби МКС, за да се отделят руските модули. Това е пряко предизвикателство към видеото, публикувано от РИА Новости, и начина, по който показва космонавти, които запечатват модулите си и си тръгват, сякаш не е кой знае какво. НАСА заявява:

„Комическата станция не е проектирана за разглобяване и текущите взаимозависимости между всеки сегмент от станцията пречат на американския орбитален сегмент и руския сегмент да работят независимо. Опитите за отделяне на американския орбитален сегмент и на руския сегмент биха срещнали големи логистични трудности и предизвикателства за безопасността, като се има предвид множеството външни и вътрешни връзки, необходимостта да се контролира позицията и височината на космическия кораб и софтуерната взаимозависимост."

След това те показват списък от седем точки, който описва как операциите са взаимозависими и кой какво предоставя. Това включва контрол на задвижването и положението (Роскосмос), контрол на надморската височина и ориентацията (НАСА), тласкащи устройства и гориво (Роскосмос), слънчева енергия (НАСА), сателитни комуникации и трансфер на данни между Земята и станцията (НАСА), поддържане на живота (и двете) и контрол на мисията (и двете).

Могат ли астронавтите да летят до Международната космическа станция с един тип космически кораб и да се върнат на друг?

От НАСА признават, че в момента това не е изпълнимо.

„Всеки астронавт има персонализирано оборудване, включително скафандър за изстрелване и завръщане, съобразени със седалката, която не е взаимозаменяема между различните модели космически кораби“, пишат те, добавяйки, че прехвърлянето от един космически кораб на друг ще „изисква различен скафандър за изстрелване и завръщане, който е персонализирано монтиран и създаден на земята.”

Въпросът с транспорта е болезнена тема от 2011 г., когато оттеглянето на космическата совалка принуди НАСА и нейните партньори да разчитат на Роскосмос за предоставяне на услуги за изстрелване. Когато руските сили анексираха Крим през 2014 г., тази зависимост се превърна в ябълка на раздора. В отговор на обявяването на санкции от САЩ, Дмитрий Рогозин (тогава вицепремиер на Дмитрий Медведев) се включи в Twitter, за да се подиграе на САЩ и НАСА.

„След като анализирах санкциите срещу нашата космическа индустрия, предлагам на САЩ да доведат своите астронавти до Международната космическа станция с помощта на батут“, пише Рогозин.

Мъск отговори малко след това, туитвайки: „Звучи като подходящ момент да представим новия космически кораб Dragon Mk 2, върху който @SpaceX работи с @NASA. Няма нужда от батут.”

Историята се повтаря.

На 3 март, малко след като президентът Байдън обяви нови санкции срещу Русия, Рогозин заявява по държавната телевизия, че Роскосмос спира продажбата на ракетни двигатели на САЩ.

„В ситуация като тази ние не можем да снабдяваме САЩ с нашите най-добрите ракетни двигатели в света“, подчертава Рогозин. „Нека летят на нещо друго, на метлите си, не знам какво."

Администраторът на НАСА Бил Нелсън отговаря за Асошиейтед прес, подчертавайки, че сътрудничеството между НАСА и Роскосмос не е застрашено, независимо от изявленията на Рогозин.

„Това е просто Дмитрий Рогозин. Изпуска се от време на време. Но в крайна сметка работи с нас“, отбелязва Бил Нелсън. „Другите хора, които работят в руската гражданска космическа програма, са професионалисти. Те са точни с нас, американските астронавти и американския контрол на мисията."

Уви, Мъск отново влиза в Twitter, за да отговори. На 3 март той споделя видео, на което SpaceX изстрелва най-новата си партида сателити Starlink, последвано от думите „Американска метла“ и четири флага на САЩ. Това може би напомня, че НАСА и SpaceX са възстановили американските възможности за изстрелване от своя територия през 2020 г., използвайки капсулата Falcon 9 и Crew Dragon.

Може ли "да падне" Международната космическа станция и къде?

Независимо от това, въпросът за управлението и контрола също е повдигнат пред НАСА. Това е особено важно, тъй като се отнася до изявлението, направено от Рогозин за това как – без руските модули да я управляват – МКС би „паднала“ върху САЩ, Европа, Индия или Китай (по принцип навсякъде, освен Русия). От НАСА обясняват над кои части на Земята лети станцията:

„Международната космическа станция обикаля с наклон от 51,6 градуса. Това означава, че докато се движи по орбита, най-далечният север и юг от екватора, който някога ще стигне, е 51,6 градуса ширина".

От НАСА също така предлагат връзки към страницата с урок за орбита (за да могат хората да видят точно как МКС обикаля около Земята) и страницата Spot The Station, където могат да бъдат намерени възможности за наблюдение.

В друг въпрос НАСА се отнася до коя космическа агенция осигурява задвижването и обяснява как управлението зависи повече от руските модули:

„Цялото задвижване на Международната космическа станция се осигурява от руския сегмент и руския товарен космически кораб. Задвижването се използва за рестартиране на станцията, контрол на позицията, маневри за избягване на отломки и евентуални операции за излизане от орбита се обработват от руските товарни кораби „Сегмент“ и „Прогрес“. Американските жироскопи осигуряват ежедневен контрол на ориентацията на станцията. Руските тласкатели се използват за контрол на положението по време на динамични събития като докинг на космически кораби и осигуряват възстановяване на контрола на положението, когато жироскопите достигнат своите контролни граници.

Роботизираната ръка Canadarm2 на Международната космическа станция улавя товарния космически кораб Cygnus на Orbital ATK при шестата му мисия до станцията. Кредит: NASA

Колко време всички партньори на Международната космическа станция планират да експлоатират комплекса?

От НАСА напомнят, че програмата на МКС работи непрекъснато вече 21 години, благодарение на непрекъснатото сътрудничество между международните партньори. Освен това посочват, че НАСА се е съгласила да удължи живота на МКС до 2028 г. и че „партньорските на НАСА космически агенции са препоръчали удължаване на живота на Международната космическа станция до 2030 г. с предстоящи одобрения, оцъществени от страните“.

Това включва Роскосмос, който се ангажира да остане в програмата на МКС до 2024 г. и дори добави своя модул „Наука“ миналата година. Този модул за насочване и навигация е първият, добавен от 2016 г. и ще осигури допълнителни възможности за контрол на ориентацията на МКС. НАСА също така обяснява как безопасното спускане на МКС (когато бъде изведена от експлоатация след години) е приоритет, с който се ангажират всички страни:

„Основната цел по време на операциите за извеждане от орбита на космическата станция е безопасното повторно навлизане в земната атмосфера на конструкцията на космическата станция в ненаселена зона в океана, както е посочено в плана за преход на Международната космическа станция на агенцията.“

Този план, който е актуализиран на 31 януари 2022 г. , подробно описва целите на администрацията за МКС до 2030 г. Планът призовава за операции, които позволяват плавен преход към търговски услуги.

„Космическата станция ще изпълни маневрите за излизане от орбита, използвайки задвижващите способности на космическата станция и нейния гостуващ космически кораб“, добавят те. „Освен това НАСА оценява дали частен комерсиален космически кораб на САЩ може да бъде модифициран, за да осигури възможност за излизане от орбита на космическата станция."

Това включва космическия кораб Cygnus, за който НАСА твърди, че „в момента се тества, за да предостави ограничени възможности за бъдещо рестартиране“. Те признават, че това не е дългосрочно решение или заместител на функциите за системата за ориентация и че „[промените] в настоящата схема за задвижване биха изисквали значително ново разработване на хардуер/софтуер, както и значително време и финансиране, за да бъдат въведени“.

Не е споменат кораба Crew Dragon на SpaceX, за който Мъск и други онлайн източници твърдят, че може да замени руския сегмент. С относително незначителни модификации, твърдят от НАСА, космическият кораб Crew Dragon може да осигури възможност за рестартиране и система за ориентация. Ако е възможно, това би могло да представлява солидна резервна възможност и би било в съответствие с начина, по който НАСА е преминала към частни комерсиални доставчици, за да отговори на голяма част от своите нужди.

***

Изводът от всичко това е, че операциите на борда на МКС са и винаги са били взаимозависими. Русия не може просто да си опакова багажа и да отдели модулите си, както и Рогозин не може да пусне криле и да долети там, за да заснеме някакви пропагандни клипове. Въпреки че не го казват, страницата с често задавани въпроси на НАСА ни напомня, че МКС е издържала политически сътресения и преди това и е оцеляла.

През последните осем години, докато Русия и САЩ бяха в състояние на взаимна враждебност, НАСА и Роскомос поддържаха добри отношения. Дори когато политиците заплашваха с война и санкции, астронавтите и космонавтите успяваха да работят дружно на борда на МКС. Може би световните лидери биха могли да вземат пример от тях?

Източник: Wondering how Dependant ISS is on Russia? NASA Gives the Details, Matt Williams