Комета може би е виновна за удара, убил динозаврите, а не астероид

Ваня Милева Последна промяна на 16 февруари 2021 в 10:59 19288 0

Кредит: Gerd Altmann/Pixabay ( CC BY 2.0 )

Обектите, които се сблъскват със Земята, произхождат или от астероидния пояс между Марс и Юпитер, или от външните части на Слънчевата система. И така, небесното тяло, предизвикало веригата от събития, довели до гибелта на динозаврите, може да е било космическа скала (астероид) или „мръсна снежна топка“ (комета).

Двама астрономи твърдят, че възможността това да е било комета, е по-вероятна, което може да подкопае усилията за предотвратяване на подобни събития в бъдеще.

Астероидите често удрят земната атмосфера, но малко от тях са достатъчно големи, за да причинят дори локални щети. Кометите, които пресичат нашата орбита, са по-редки.

Дори в продължение на стотици милиони години, кратер, толкова голям, колкото е Чиксулуб (смятан за създаден от обекта, стартирал масовото изчезване на динозаврите преди 66 милиона години), изглежда странно в съвременната Слънчева система. Това кара астрономите да се замислят дали динозаврите просто не са имали късмет или понякога се увеличава вероятността от масивни сблъсъци. Една от хипотезите е, че смущения във външните граници на Слънчевата система понякога увеличават броя на навлизащите комети, увеличавайки вероятността за удар.

Аспирантът от Харвард Амир Сирадж (Amir Siraj) и професор Ави Льоб (Avi Loeb) предлагат алтернативно обяснение. Те твърдят, че големите комети често могат да се разпаднат, когато преминават близо до Слънцето, което увеличава 10 пъти вероятността на връщане за масивен сблъсък със Земята.

Тъй като кометите са слепени с лед, приближаването до топлината на Слънцето може да ги стопи достатъчно, за да се разпаднат. Кометите, които са толкова големи, че дори фрагментите им биха могли да потопят планетата ни в тъмнина, много по-малко се повлияват от топлината на Слънцето. Изглежда, че това подкопава хипотезата за разпадането на кометите, но Сирадж и Льоб посочват алтернативен механизъм в статия, публикувана в Scientific Reports.

"При приближаване до Слънцето частта от кометата, която е по-близо до нашата звезда, усеща по-силно гравитационно й привличане, отколкото по-далечната страна, което води до приливна сила върху обекта", обяснява Сирадж в ЕurekАlert. Така заради приливната сила може да се разпадне на много по-малки парчета и голяма комета, отбелязва астрономът.

В статията е описано и моделиране, показващо, че тези приливни сили често са достатъчно големи, за да разбият комета. Разбира се, кометата в трябва да се приближи достатъчно до Слънцето, за да се случи това, но Сирадж разказва, че това е доста често. "Юпитер, най-масивната планета, изхвърля пристигащите дългопериодични комети в орбити, които ги доближават много до Слънцето", пояснява Сирадж. Проучването на двамата астрономи показва, че около 20% от транснептуновите комети минават с бръснещ полет покрай Слънцето.

Въпреки че идеята е трудно да се потвърди толкова дълго след събитието, авторите отбелязват доказателства, че кратерите Чиксулуб и Вредефорт (с диаметър 300 км) са направени от въглеродни хондрити. Те представляват само 5 процента от метеоритите, което показва тяхната рядкост във вътрешната Слънчева система, но може би са по-чести сред кометите с дълъг период.

Орбитите на потенциалните вътрешни заплахи на Слънчевата система, като Апофис, могат да бъдат начертани, което ни дава достатъчно време да предприемем действия под една или друга форма. Дългопериодичните комети дават много по-малко предупреждения, вероятно е въпрос на месеци. Ако искаме да сме готови да се справим с подобни заплахи, трябва да сме подготвени предварително.

Льоб и Сирадж са плодотворни автори на интригуващи научни трудове, но Льоб се свързва с убеждението, че първият ни междузвезден посетител 'Оумуамуа е бил извънземен космически кораб, а не обикновен астероид. Идеята предизвика сензация, но не убеди много от колегите на Льоб. Независимо от това, част от работата на двамата е високо ценена и остава да се види в коя категория ще попадне тази.

Справка: Siraj, A., Loeb, A. Breakup of a long-period comet as the origin of the dinosaur extinction. Sci Rep 11, 3803 (2021). https://doi.org/10.1038/s41598-021-82320-2