24 януари 2021

Кометата Чурюмов-Герасименко се защитава от слънчевия вятър (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 юли 2015 в 16:17 26720
Кадър от 3D симулационен модел на плазмените взаимодействия между кометата 67P / Churyumov-Gerasimenko и слънчевия вятър. Снимка: Zuse-Institut Berlin

С приближаването си към Слънцето растящата плътност на газовете в опашката на кометата 67P/Чурюмов-Герасименко я защитава от бомбардировката на частиците слънчев вятър, са установили учени с помощта на сондата "Розета".

Доклад за наблюдениято е публикуван в списание Astronomy & Astrophysics.

Слънцето излъчва всяка секунда в обкръжаващата среда не само светлина, но и слънчев вятър - поток от заредени частици, които се движат с висока скорост. Ако нашата планетата например не разполагаше със силно магнитно поле, слънчевият вятър постепенно щеше "издуха" атмосферата ни. Нещо подобно се е случило с Марс, който е имал нормална атмосфера в далечното си минало.

Планетолозите отдавна се интересуват от това, как слънчевият вятър взаимодейства с газовата опашка на кометата, а някои астрономи смятат, опашките са по-уязвими, отколкото атмосферата на Марс, Титан и други планети без магнитен щит.

Освен да картографира повърхността на кометата Чурюмов-Герасименко и изучава нейния състав, "Розета" почти непрекъснато следи промените в газообразната обвивка на кометата с помощта на няколко устройства от август 2014 г., когато сондата за първи път се сближава с 67P.

Данните от инструментите на "Розета" за йонната среда на кометата са анализирани от Ханс Нилсън (Hans Nillson) от Института по космическа физика в Упсала, Швеция и изследователския му екип, се съобщава в сайта phys.org.

Тези наблюдения, според Нилсън и изследователския му екип са открили съвсем неочакван и любопитен феномен, който предпазва повърхността на кометата от частиците на слънчевия вятър.

Оказа се, че плътността на газа в "опашката" на кометата расте с намаляване на разстоянието до Слънцето неочаквано бързо. Броят на йоните на водата в атмосферата на 67P, сблъсквайки се с частиците на слънчевия вятър, се увеличава до 10 хиляди пъти в сравнение с август 2014.

Поради това, слънчевият вятър практически сега не прониква до повърхността на комета, а след няколко седмици по-късно, когато 67P стигне до точката на максимално сближаване със Слънцето и плътността на опашката й ще расте още по-силно, атмосферният "щит" ще отразява напълно частиците на слънчевия вятър и ще предотврати бомбардировката им на повърхността на кометата.

Бърни Сандърс в космоса