Кометата NEOWISE е хит! Как да видим кометата в нощното небе този месец (галерия, видео)

Ваня Милева Последна промяна на 13 юли 2020 в 09:37 29356 0

Neowise C-2020 F3. Кредит: Raman Madhira from Ray's Astrophotography Observatory / Wikimedia Commons

Хората, които ставаха преди изгрев досега, биха могли да видят най-доброто представяне на комета за наблюдатели от Северното полукълбо от появата на кометата Хейл-Боп през 1997 г. Всъщност NEOWISE (по каталог C/2020 F3) категорично сложи край на липсата на зрелищни комети от почти четвърт век.

Сега тя може да се наблюдава и вечер.

NEOWISE се оказа ярка комета със силно кондензирано ядро, която засенчи появата на предишните комети ATLAS и SWAN, изчезнали през юни. Тя стана 100 пъти по-ярка от 9 юни, когато като обект със седма величина изчезна в отблясъците на слънцето, до 27 юни, когато се появи в зрителното поле на камерата LASCO-3 на Слънчевата и хелиосферна обсерватория (SOHO - SОlar and Heliospheric Observatory) на НАСА вече като обект с магнитуд 2.

Смята се, че обектите с магнитуд 10 вече може да се виждат с бинокъл. Магнитудът (звездната величина) е мярка за яркостта на звездите или на други небесни обекти. На скалата на звездните величини, по-малките стойности съответстват на по-голяма яркост и обратно. Скалата на звездните величини е логаритмична. Ярките звезди условно се наричат звезди от 1-ва звездна величина. За пример магнитудът на Слънцето е -26,73, а на най-слабата наблюдаема звезда е 23,5. Сириус е със звездна величина -1.3

Още преди кометата NEOWISE да стигне до перихелия си - най-близката й точка до Слънцето - наблюдателите можеха да я видят много ниско до североизточния хоризонт, точно преди изгрев на 1 юли.

Кометата стигна перихелия си на 3 юли, като премина в рамките на 44,5 милиона км от Слънцето и сега се насочва обратно към външните граници на Слънчевата система. Независимо от това, кометата продължава да се развива и опашката й продължава да расте.

Досега кометата бе достъпна за наблюдение само за хората, които се събуждат в зори и сканират небето близо до североизточния хоризонт. Те ще виждат, че кометата се издига първо с опашката си, последвана от светлата й глава или кома, блестяща толкова ярко като звезда от първа величина. Досега кометата трябваше да се конкурира с ниската височина, яркото зазоряванеи светлината на почти пълнолунието. Бяхме възпрепятствани да наблюдаваме NEOWISE поради тези фактори и заради лошото време. Но нещата ще стават все по-добри за наблюдателите на небето в следващите дни.

Най-доброто време за наблюдение тепърва предстои. А социалните медии вече са заляти със снимки на кометата, част от които може да видите горе.

Колко е ярка?

Въпреки че кометата се отдалечава от Слънцето и започва да избледнява, това потъмняване първоначално вероятно ще е бавно, защото сега се приближава към Земята. Тя ще бъде най-близо до нашата планета или в своя перигей вечерта на 22 юли, когато ще бъде на разстояние 103,5 милиона км. След това ще избледнява по-бързо, тъй като след това кометата ще се отдалечи както от Земята, така и от Слънцето.

Александър Кривенишев от WorldTimeZone.com засне тази гледна точка на кометата NEOWISE над Ню Йорк, на 8 юли 2020 г. Кредит: Alexander Krivenyshev/WorldTimeZone.com

Въз основа на специална формула за яркостта астрономът Даниел Грийн (Daniel Green) от Центъра за астрофизика Харвард Смитсониън прогнозира колко ярка трябва да бъде NEOWISE в следващите дни напред. Прогнозата му поставя кометата в първа величина до 11 юли; с магнитуд 2 от 12 до 17 юли и магнитуд 3 от 18 до 22 юли.

Кога и къде да може да се види кометата сутринта

Най-добрите гледки на кометата сутринта на 11, 12 и 13 юли са на 10 градуса над североизточния хоризонт, 80 минути преди изгрева. Стиснатият ви юмрук, държан на дължина на ръката, е с ширина приблизително 10 градуса. И така, през тези три сутринта главата на Комета NEOWISE ще се появи около "един юмрук" нагоре от североизточния хоризонт.

Небето трябва да изглежда сравнително тъмно по това време, като само светлината на последната четвърт луна осигурява всякакви смущения. С течение на минутите кометата ще става все по-висока, но зората на зората ще става все по-ярка.

След 13 юли NEOWISE ще падне бързо по-ниско и ще завие повече към север-североизток. До 18 юли той ще се появи само на 5 градуса над хоризонта в началото на зазоряването. Няколко сутрини по-късно височината ще стане твърде ниска, за да се вижда изобще в небето преди изгрев.

Вечерна видимост

Макар да намалява сутрешната му видимост, има добра новина: Комета NEOWISE ще стане видима във вечерното небе след залез слънце. Това означава, че ще има много по-голяма аудитория, вместо да се налага да се събуждаме през малките часове на ранната сутрин.

Кометата NEOWISE ще бъде видима около 80 минути след залез. Кометата NEOWISE ще бъде видима около 80 минути след залез. Кредит: Joe Rao/Space.com

Първата добра възможност за вечерно наблюдение започва на 12 юли, когато главата на кометата ще застане на 5 градуса над хоризонта на север-северозапад, 80 минути след залез. До 14 юли надморската височина вече ще се е удвоила до 10 градуса, а до 19 юли ще се е удвоила отново до 20 градуса нагоре. Дотогава ще се премести над северозападния хоризонт.

Така че най-доброто време за наблюдение на кометата вечерта ще бъде от 14 до 19 юли.

Също така наблюдателите е добре да търсят възможно най-благоприятните условия. Дори ярка комета, като тази, може да бъде заличена от облаци на хоризонта, мъгла, влажен въздух, дим, сияние от здрача и особено градските светлини. Особено важен е последния фактор: колкото по-далече сме от големите градове, толкова по-тъмно небето и толкова по-добре се вижда NEOWISE.

И още добри новини: Никаква лунна светлина няма да озарява небето, тъй като луната ще бъде намаляващ полумесец и видима само в сутрешното небе до 20 юли.

Необработено изображение от инструмента WISPR на соларната сонда "Паркър" на НАСА показва кометата NEOWISE на 5 юли 2020 г., малко след най-близкото й приближаване до Слънцето. Слънцето е извън рамката вляво. Малката черна структура в долната лява част на изображението е причинена от зрънце прах, разположено върху обектива на изображението.
Кредит: NASA / Johns Hopkins APL / Naval Research Lab / Parker Solar Probe / Brendan Gallagher)

Опашката!

Що се отнася до опашката на кометата, досега тя показва красива, нежно извита опашка от прах, която много наблюдатели, използващи бинокъл и малки телескопи, отбелязват, че има жълтеникав оттенък. Опашката от прах се придружава от много по-слаба йонна (газова) опашка. Досега опашката от прах е с дължина около 4 или 5 градуса, но тя продължава бавно да се удължава и трябва да се вижда по-лесно, като се гледа на фона по-тъмно небе и след като кометата се приближава към Земята.

Накои наблюдатели отбелязват, че кометата NEOWISE е със силно раздвоена, разцепена опашка.

„Тъмната пролука, която изглежда излиза точно зад главата на кометата и се простира до средата на прашната опашка, е доста рядко срещана при кометите особеност, която обикновено се нарича астрономите от 19 век „сянката на ядрото“. Разбира се, това изобщо не е сянка, а по-скоро празно място в центъра на прашната опашка, област, до голяма степен лишена от кометен прах“, обяснява експертът по комети Джон Бортъл (John Bortle) от Университета на Стомвил пред Space.com.

„В известен смисъл човек може да си представи, че опашката е като дебелостенна куха тръба, стените на която са пропити с отразяващ прах, който се осветява от слънчева светлина. Потенциалните наблюдатели на кометата трябва да се опитат да забележат тази рядка характеристика скоро, тъй като тя едва ли ще бъде видимо, след като кометата започне значително да избледнява“, добавя Бортъл.

Източник: How to see Comet NEOWISE in the night sky this month, Space.com