Кометата, която ни дари Персеидите, може да сложи край на човечеството

Наука ОFFNews Последна промяна на 14 август 2017 в 00:00 12234 0

Кометата, заради която се радваме на най-красивия летен метеорен дъжд - Персеидите, може да унищожи човечеството след 2400 години с удар, равен на 20 милиона водородни бомби.

Това предрече астрофизикът Итън Сийгъл (Ethan Siegel) във Forbes.

Всеки обект, които идва от ледените покрайнини на Слънчевата система отвъд Нептун към вътрешната област, населявана от скалисти планети, ще се превърне в комета.

С приближаването на Слънцето, нейните ледове се топят, създавайки емблематичните им опашки, а също и носейки след себе си отломки, които могат да създадат метеорни потоци, ако преминат в орбитата на Земята.

В продължение на хиляди години последователно най-зрелищният метеоритен дъжд са Персеидите, създадени от кометата Суифт-Тътъл (109P / Swift-Tuttle).

Същата комета обаче може да донесе най-ужасното масово измиране на Земята, невиждано от стотици милиони години. Итън Siegel обяснява, че заради невероятно големите си размери (над 26 км) и скорост, тя има близо 30 пъти повече енергия от астероида, унищожил динозаврите.

Суифт-Тътъл преминава по своята орбита около Слънцето всеки 133 години, но след около 2400 години, тя ще се доближи опасно близо до Земята. Ако Юпитер - покрай когото минава също - й даде малък гравитационен тласък, тя може да се хвърли в Слънцето, да бъде изхвърлена от Слънчевата система или да се забие директно в нашия свят.

Добрата новина е, че движенията на планетите и кометите са много добре изчислени, а орбиталните храктеристики точно на тази комета са много добре познати и разбрани, подчертава Сийгъл.

Орбиталният път на Суифт-Тътъл минава опасно близо до траекторията на Земята около Слънцето. Въпреки това няма опасност за Земята в продължение на поне ~ 2400 години.

На всеки 133 години, обикаляйки около Слънцето, тя преминава на около 8 милиона км до орбитата на Земята. За ооследно е посетила вътрешната Слънчева система през декември 1992 г., и няма да го направи отново до 2126. Всъщност, през следващите 2000 години орбитите й са определени добре и Земята 100% в безопасност поне до 4479 г., когато кометата ще мине много близо до Земята за пореден път.

Това не означава непременно, че ще ни удари, обяснява Сийгъл, но вероятността съществува.

Кометата, която поражда метеорния поток Персеиди, Суифт-Тутъл, е заснета по време на последното си преминаване във вътрешната Слънчева система през 1992 г. Влиянието на гравитацията на другите планети обаче може потенциално да промени драматично орбитата й. Снимка: NASA

"Но с всяко преминаване през вътрешната Слънчева система, се увеличава вероятността една от планетите газови гиганти да окаже влияние върху орбитата на тази комета. Има вероятност, че точно както потокът Персеиди пресича орбиталния път на Земята тази година, някой ден в бъдеще, тази комета да се сблъска със Земята" - твърди Итън Сийгъл.

"При всяка орбита има средно 0.000002% вероятност кометата да удари Земята". Това може да изглежда малко, но това се равнява на шанса да спечелиш джакпота на лотария, продала 5 млн билета. Само че в този случай, това би било най-големият космически малшанс.

Суифт-Тътъл има 26 км в диаметър, което е най-малко 2.6 от размера на астероида, унищожил динозаврите, и се движи всеки път, когато пресича орбитата на Земята, четири пъти по-бързо от скоростта, с която се е движел убиецът на динозаврите. Всичко това заедно ще доведе до удар с около 28 пъти повече освободена енергия, отколкото при най-масовото измиране на Земята за последните 100 милиона години, подчертава Сийгъл. Това е равно на експлозията на 20 млн водородни бомби.

Начинът, по който учените класифицират вероятността от сблъсък на нашата планета с астероид или комета, е чрез измерване на MOID или минимално разстояние на пресичане с орбитата. Ако се направи справка от базата данни на НАСА Solar System Dynamics за всички обекти по-големи от 50 метра и които преминават в рамките на 0,001 AU от Земята (AU - астрономически единици - разстоянието от нашата планета), откриваме, че има само четири такива.

Останалите три тела са бавно движещи се астероиди не по-големи от 400 метра, докато Суифт-Тътъл е 26000 метра. Всеки от останалите би предизвикал огромно опустошение, би унищожил един град, би се издигнало десет пъти по-разрушително цунами от това, което удари Япония през 2011 г. и в резултат ще се образува кратер, по голям от най-големият известен кратер от удар на астероид - Вредефорт в Южна Африка (250-300 км). Астероидът, формирал кратера Вредефорт, един от най-големите влезли някога в контакт с планетата ни след нейното образуване, е с диаметър около 10 километра.

Да припомним, че Суифт-Тътъл е 26000 метра.

Кратерът Барингер, в пустинята Аризона 1.1 км в диаметър и е образуван от удар с енергия само 3-10 мегатона. Сблъсъкът с астероид с размер 300-400 метра ще освободи 10-100 пъти повече енергия. Снимка: Pinterest

"Ако уцели Земята, това ще освободи повече от един милиард мегатона на енергия - енергийният еквивалент на 20 милиона водородни бомби, експлодиращи всички едновременно. Без съмнение, кометата, която поражда Персеидите е далеч не най-опасните обекти, известни на човечеството" - подчертава Сийгъл.

"В момента имаме пред нас няколко хиляди години безопасност, но след това, гравитационните взаимодействия с небесните тела в нашата Слънчева система са непредсказуеми. Въпреки че вероятностите не могат да се изчислят точно, един неподходящ гравитационен тласък на Юпитер може да доведе до най-мощния сблъсък в историята на Земята от създаването на нашата Луна преди повече от четири милиарда години" - коментира астрофизикът.

Снимка: Pinterest

Така че насладете се на гледката на метеорния поток Персеиди този и всеки следващ август и когато го правите, помислете какви щастливци сме, че тази комета ни е пропускала всеки път, когато е преминавала покрай нас до момента.

Някой ден обаче, ако късметът ни изневери, този метеорен дъжд може да се превърне в предвестник на гибел.

След десетки милиони години на относителен мир един малък, почти незабележим гравитационен тласък може да отклони странстващата комета, която да сложи края и на ерата на бозайниците.