15 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Компасите в Гринуич ще покажат нещо, ненаблюдавано повече от 300 години

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 02 септември 2019 в 13:0030911
Снимка: Pxhere

За първи път от векове компасите в Гринуич са на път да се насочат директно към истинския север. Това е вълнуващо съвпадение на времето и магнетизма, което не се е случвало от 360 години насам.

Това случайно събитие - което се очаква да стане в рамките на следващата две седмици - служи като стряскащо напомняне за това, че магнитният северен полюс на Земята непрекъснато се лута, за разлика от неподвижния „истински север“ от географския северен полюс на Земята.

Ъгловата разлика между тези две различни точки се нарича магнитна деклинация и макар да не е нещо, което засяга обикновените хора, това е различие, което може да продължи векове.

Заради изместващия се магнитен северен полюс на Земята, от стотици години за Великобритания деклинацията е отрицателна, което означава, че стрелките на компаса тук са насочени на запад от истинския север.

Но нищо не трае вечно. Агоничната линия - невидима линия, която свързва северния и южния магнитни полюси (и по която има нулева деклинация) - се движи на запад с около 20 км на година.

Магнитната деклинация спрямо Лондон през годините. Кредит: British Geological Survey/Twitter

С тази скорост е предвидено този месец да премине през Гринуич - историческия обект на Кралската обсерватория в Гринуич - един исторически момент в този процес.

„В един момент през септември агоничната линия ще срещне нулева дължина в Гринуич“, отбелязва Киарън Бегън (Ciaran Beggan), специалист по геомагнетизъм от Британската геоложка служба (BGS).

"За първи път от създаването на Обсерваторията се регистрира съвпадението на географските и геомагнитните координатни системи на това място".

По случайност, когато Кралската обсерватория е основавана в края на 17-ти век с указ на крал Карл II, компасите в Гринуич също са сочели директно към истинския север, заради нулевата деклинация.

Оттогава постоянните колебания в положението на магнитния северен полюс на Земята, дължащи се на промени в състава на разтопеното външно ядро ​​на Земята, променят агонитната линия.

Това е явление се очаква да издържи дълго.

"Агонитната линия ще продължи да преминава през Великобритания през следващите 15 до 20 години", обяснява Бегън.

"До 2040 г. всички компаси вероятно ще сочат на изток от истинския север."

Що се отнася до по-далечно бъдеще, способността на учените да предвидят магнитните движения са ограничени.

"В момента е невъзможно да се предвиди как ще се променя магнитното поле през следващите десетилетия и векове", коментира Бегън, "така че компасът във Великобритания може да сочи на изток от истинския север още 360 години."

vmv
03.09 2019 в 11:48 1
Компасът ще покаже истинския ЮЖЕН магнитен полюс, който се намира в района на северния географски полюс.
(стрелката "север" на компаса се привлича от "южен" полюс на магнита)