Коронавирусът е подобен на ТОРС и причинява инфекция чрез ензим, регулиращ сърцето

Ваня Милева Последна промяна на 02 февруари 2020 в 00:00 13207 0

Предишни проучвания показват как вирусът SARS-CoV на тежкия остър респираторен синдром (ТОРС) взаимодейства с животни и хора-гостоприемници, за да ги зарази. Механиката на инфекция на коронавируса от Ухан изглежда подобна.

Коронавирусът от Ухан или новият 2019-nCoV се разпространява като горски пожар в Китай и достигна до 22 страни до този момент. В опит да спрат разпространението на болестта, страните прибягват до различни превантивни и ограничителни мерки. Много лаборатории са в процес на търсене на ваксина. Борбата с този нов патоген обаче се оказва глобално предизвикателство.

Ново проучване на изследователи от Университета na Минесота предполага, че изследването на вируса на тежкия остър респираторен синдром (ТОРС, на англ. Severe acute respiratory syndrome - SARS) или SARS-CoV, който предизвика глобална паника през 2002-2003 г., може да помогне в борбата с новия коронавирус.

Десетилетни структурни проучвания на Фанг Ли (Fang Li) от Университета на Минесота и др. успяха да разкрият как SARS-CoV заразява своите гостоприемници - животни и хора. Учените предполагат, че механизмът на заразяване на коронавируса от Ухан е сходен с SARS-CoV, който също е коронавирус.

Коронавирус. Кредит: Wikimedia Commons

Коронавирусът използва регулиращ сърцето ензим за заразяване

Използвайки данните и информацията, получени от множество щамове на SARS-CoV от различни гостоприемници от различни години, и изучавайки рецепторите за ангиотензин-конвертиращия ензим-2 (ACE2) в различни видове животни-гостоприемници, учените моделират прогнози за коронавируса от Ухан. Обикновено ензимът се свързва с регулирането на сърдечните функции. Установено е обаче, че и двата вируса проникват в здравите клетки, използвайки АСЕ2.

"Нашите структурни анализи уверено прогнозират, че коронавирусът от Ухан използва ACE2 като свой рецептор-гостоприемник", пишат изследователите в изследването. Тези и някои други структурни особености на новия вирус съответстват на способността на коронавируса от Ухан да разпознава рецепторите на АСЕ2, за да инфектират клетките като играе определяща роля за способността му да се предава от човек на човек.

Мутацията може да повиши способността на коронавируса

Изследователите също така подчертават, че една мутация има способността да повиши способността на вируса да заразява хората.

"Тревожно е, но нашите данни прогнозират, че една мутация [на определено място в генома] може значително да засили способността на коронавируса на Ухан да се свързва с човешкия АСЕ2", пишат изследователите. Поради тази причина еволюцията на коронавируса от Ухан трябва да се следи отблизо при пациентите, за да се забележат нови мутации в геномите му, добавят учените.

Коронавирусна епидемия в Китай. Кредит: Pixabay

Това непрекъснато проследяване на мутациите може да помогне да се предвиди възможността за по-сериозна епидемия от тази, която се наблюдава досега.

Новото проучване може да служи като модел за борба с коронавируса от Ухан

"Една от дългосрочните цели на предишните ни структурни проучвания за SARS -CoV бе да се изгради итеративна рамка на атомно ниво на взаимодействието между вируси и рецептори, която да улеснява епидемичния надзор, да прогнозира използването на специфични за видовете рецептори и да идентифицира потенциалните животни гостоприемници и  моделни животни за човешките болести “, подчертават авторите.

Yushun Wan, Jian Shang, Rachel Graham, Ralph S. Baric, Fang Li. Receptor recognition by novel coronavirus from Wuhan: An analysis based on decade-long structural studies of SARS. Journal of Virology, 2020; DOI: 10.1128/JVI.00127-20