Космическа загадка: Регистрираха изчезването на масивна звезда (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 02 юли 2020 в 10:00 9305 0

Илюстрацията показва как може да изглежда яркосинята променлива звезда в галактиката джудже Кинман преди мистериозното й изчезване. Кредит: ESO/L Calçada

Наблюдавайки с Много големия телескоп (VLT) на Европейската южна обсерватория (ESO), астрономите забелязват изчезването на нестабилна масивна звезда в малка галактика. Учените смятат, че звездата може би е потъмняла, защото и е била частично затъмнена от прах. Алтернативно обяснение е, че звездата е колапсирала в черна дупка без експлозия на свръхнова.

"Ако е така", заяви лидерът на екипа Андрю Алън (Andrew Allan) от Тринити Колидж в Дъблин, Ирландия, "това би било първото пряко откриване на звезда-чудовище, приключила живота си по този начин."

Между 2001 и 2011 г. различни групи астрономи изследват загадъчна масивна звезда, разположена в галактиката джудже Кинман. Наблюденията показват, че звездата е в късен етап от своята еволюция. Андрю Алън и неговите сътрудници в Ирландия, Чили и Съединените щати имат желание да научат повече за това как много масивните звезди прекратяват живота си, а обектът в галактиката джудже Кинман изглежда като идеална мишена. Но когато насочват телескопа на ESO VLT към тази далечна галактика през 2019 г., вече няма и следа от тази звезда там.

„За наша изненада разбрахме, че звездата я няма!“, заявява Алън, който ръководи изследването, резултатите от което са публикувани Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Изображение на Хъбъл на галактиката джудже Кинман. Кредит: NASA, ESA/Hubble, J. Andrews (U. Arizona)

Галактиката джудже Кинман в съзвездието Водолей на около 75 милиона светлинни години е толкова далеч, че астрономите не могат да я намерят между отделни звезди. Те обаче могат да регистрират подписите на някои от тези звезди. Между 2001 и 2011 г. светлината от галактиката последователно показва индикации за "ярка синя променлива" звезда, около 2,5 милиона пъти по-ярка от Слънцето. Звездите от този тип са нестабилни и понякога показват драматични промени както в спектъра си, така и в яркостта. Но дори и тогава яркосините променливи оставят специфични следи, чрез които учените могат да ги разпознаят. В данните, събрани от изследователския екип през 2019 г., липсват тези следи, повдигайки въпроса какво се е случило със звездата.

„Би било крайно необичайно такава масивна звезда да изчезне без ярка експлозия на свръхнова“, отбелязва Алън.

Положението на галактиката джудже Кинман в съзвездието Водолей (Aquarius). Кредит:ESO, IAU и Sky & Telescope

През август 2019 г. екипът за първи път насочва инструмента ESPRESSO към звездата, използвайки едновременно четирите 8-метрови телескопа на VLT. Но обаче не успяват да намерят следи от съществуването на ярката звезда. Няколко месеца по-късно екипът направи още един опит, този път с инструмента X-shooter, също от VLT на ESO. И отново от звездата няма следа.

"Може би сме регистрирали една от най-масивните звезди в местната Вселена да изгасва като духната свещ", заяви членът на екипа Хорсе Гро (Jose Groh), също от Тринити Колидж Дъблин. „Откритието ни нямаше да бъде възможно без мощните 8-метрови телескопи на ESO и без бързия достъп до уникалната апаратура след неотдавнашното влизане на Ирландия в ESO“. Ирландия е член на ESO от септември 2018 г.

Екипът разглежда и по-стари данни от X-Shooter и инструмента UVES от VLT на ESO, разположен в чилийската пустиня Атакама, и от други телескопи по света.

„Средствата за търсене в научния архив на ESO ни даде възможност да намерим данни от същия обект, събрани през 2002 и 2009 г.“, разказва Андреа Менер (Andrea Mehner), астроном на ESO в Чили, който сътрудничи на проучването. „Бе особено показателно - както астрономически, така и в техническо отношение - сравнението на спектрите с висока разделителна способност през 2002 г. с нашите данни, събрани през 2019 г., с най-новия спектрограф с висока разделителна способност ESPRESSO“.

Обща снимка на небесната област, в която може да се намери галактиката джудже Кинман. Кредит: ESO/Digitized Sky Sky 2.  Davide De Martin

Старите данни показват, че звездата в джуджето Кинман може да е преживяла мощно изригване, което вероятно е приключило някъде след 2011 г. Ярко сините променливи като тези често показват огромни експлозии в хода на своята еволюци, при което те губят много маса за кратко време и значително увеличават яркостта си.

Въз основа на своите наблюдения и компютърни модели астрономите стигат до две възможни обяснения за изчезването на звездата и това, че не е забелязана свръхнова, ако е ималоексплозия.

Може след експлозията си яркосинята променлива звезда да се е превърнала в по-малко ярка звезда, която частично да е била затъмнена от прах.

Другата възможност е звездата да е колапсирала в черна дупка без експлозия на свръхнова. Това би било рядко срещано събитие: според настоящите представи за последните етапи на еволюцията на масивните звезди - сега се смята, че те завършват съществуването си с еклозия и образуването на свръхнова.

Истинската съдба на тази звезда ще бъде потвърдена от бъдещи изследвания. Изключително големият телескоп ESO (ELT), който се планира да бъде пуснат в експлоатация през 2025 г., ще има резолюция, достатъчна да се видят очертанията на отделните звезди в далечни галактики като галактиката джудже Кинман. Тогава може би тази и други тайни от еволюцията на масивните звезди ще бъдат разгадани.

Справка: The possible disappearance of a massive star in the low metallicity galaxy PHL 293B