Космическата музика на Сатурн и Енцелад, записана от сондата "Касини" (аудио)

НаукаOFFNews Последна промяна на 10 юли 2018 в 12:26 10012 0

Кредит NASA/Cassini

Данните, записани в последните месеци на сондата "Касини", все още носят находки за учените. Ново изследване на мисията Grand Finale открива неизвестно досега изненадващо мощно и динамично взаимодействие на плазмени вълни, движещи се от Сатурн до неговите пръстени и неговата луна Енцелад.

Наблюденията показват за първи път, че вълните пътуват по линиите на магнитното поле, свързващо Сатурн директно с Енцелад. Линиите на полето са като електрическа верига между двете тела, като енергията протича помежду им назад - напред, разказва JPL на НАСА.

Разбира се „в космоса никой не може да чуе твоя писък“, не защото на никой не му пука за теб. А просто защото няма как да те чуе. Звукът е вибрация в среда като въздух или вода и когато стигне до тъпанчето ни, се възприема като звук. Тъй като ве космоса няма  въздух, такива вибрации не могат да се разпространят. Но радиовълните също не звучат. Те са форма на електромагнитно излъчване - подобно на светлината, което се създава чрез електрически и магнитни полета, което означава, че те могат да се движат свободно през космоса.

Изследователите от мисията "Касини" превръщат записите на плазмени вълни в аудиофайл, който можем да чуем - използвайки същите радиотехнологии, които използваме, за да общуваме тук на Земята.

Подобно на въздуха или водата, плазмата (четвъртото състояние на материята) генерира вълни, пренасящи енергия. При един от най-близките си подходи две седмици преди финалното гмуркане "Касини" използва своя радиовълнов плазмен инструмент (Radio Plasma Wave Science- RPWS), за да улови звуците от плазмени вълни, движещи се между Сатурн и Енцелад, като за пръв път демонстрира, че тези вълни се разпространяват по линията на магнитното поле, съединяващи двете небесни тела.

Плазмените вълни в обхвата на звуковите честоти също са електромагнитни и точно тях улавя "Касини". Учените на Земята превръщат тези сигнали в аудио запис и го ускоряват от 16 минути на 28,5 секунди.

Енцелад и Сатурн. Ново изследване на мисията Grand Finale сонда открива неизвестно досега изненадващо мощно и динамично взаимодействие на плазмени вълни, движещи се от Сатурн до неговите пръстени и неговата луна Енцелад. NASA/ JPL/ Cassini

"Енцелад е малък генератор, който обикаля Сатурн и знаем, че е непрекъснат източник на енергия", казва Али Сулеман (Ali Sulaiman), планетарен учен от Университета в Айова, Айова Сити и член на екипа на RPWS. "Сега откриваме, че Сатурн реагира генерирайки сигнали под формата на плазмени вълни, чрез верига от магнитни полеви линии, свързващи го с Енцелад на стотици хиляди мили".

Сулеман е водещ автор на двете статии, описващи резултатите, публикувани неотдавна в Geophysical Research Letters, които са достъпни на уебсайта на Американския геофизичен съюз:

Взаимодействието между Сатурн и Енцелад е различно от това между Земята и нейната Луна. Енцелад се потапя в магнитното поле на Сатурн и е геологично активен, излъчващ облаци водна пара, които се йонизират и запълват околната среда около Сатурн. Нашата собствена Луна не взаимодейства по същия начин със Земята. Подобни взаимодействия се осъществяват между Сатурн и неговите пръстени, тъй като те също са много динамични.

Записът е направен на 2 септември 2017 г., две седмици преди "Касини" контролирано да се потопи в атмосферата на Сатурн. Записът е преобразуван от екипа на RPWS от Университета на Айова, воден от физика и главен изследовател на RPWS Бил Курт (Bill Kurth).

В резултат на това се получи неземен, свистящ вик, който ту затихва, ту се засилва, в зависимост от полярните сияния.

Новото проучване хвърля светлина върху тясната връзка между планетата и спътника, подчертавайки невероятните характеристики на Сатурн - и ни дава възможност да чуем музика от космоса.