Космически перли: Вкаменени миди съдържат доказателства за древен метеорит

НаукаOFFNews Последна промяна на 24 юли 2019 в 00:57 7465 0

Кредит Florida Museum

Преглеждайки съдържанието на фосилизирани миди от кариера във Флорида, изследователи намериха десетки малки стъклени перли, богати на силициев диоксид, вероятно образувани при удара на древен метеорит със Земята.

Анализът на малките топчета показа, че това са микротектити, частици, които се образуват, когато експлозивният сблъсък на небесно тяло издига разтопени отломки скали, които навлизайки в атмосферата, се охлаждат и кристализират отново, преди да се върнат на Земята.

Това са първите документирани микротектити във Флорида и вероятно първите, които са намерени във фосилни черупки.

Майк Мейер (Mike Meyer) е студент от Университета на Южна Флорида, когато открива микротектитите по време на летен проект през 2006 г., ръководен от Роджър Портел (Roger Portell), ръководител на отдела по палеонтология на безгръбначните в Природонаучния музей на Флорида.

Като част от проекта, студентите систематично събират вкаменелости от стените на кариера, покрити с черупки, които предлагат профил на последните няколко милиона години от геоложката история на Флорида. Участниците в проекта отварят фосилните миди, като отмиват утайката през много фини сита. Мейер търси други малки артефакти - черупки на едноклетъчни организми, известни като бентосни фораминифери - когато забелязва полупрозрачните стъклени топчета, по-малки от зрънца сол.

"Те наистина се открояват", разказва Мейер, сега асистент по науки за земята в Университета Харисбърг в Пенсилвания. "Зърната от пясък са като бучки, с форма като на картофи. Но аз откривах малки, съвършени сфери".

Интересът му към стъклените перли продължава и след приключването на теренната работа. Но по това време никой не може да каже какво представляват. Мейер съхранява сферите - общо 83 - в малка кутия повече от десетилетие.

Meyer et al., Meteoritics and Planetary Science, 2019

Преди няколко години Мейер отново решава да се заеме със сферите като ги изследва "от нулата".

Той изучава външния вид и физическите им характеристики с помощта на оптична микроскопия, петрография и сканираща електронна микроскопия (SEM) с вторично електронно изобразяване. За изучаване на техния състав използва SEM backscattered electron imaging и рентгенова спектроскопия.

Meyer et al., Meteoritics and Planetary Science, 2019

Мейер ги сравнява с други микротектити - от вулканични скали и странични продукти от промишлени процеси.

Такива перли се образуват при високи температури и могат да бъдат създадени от вулканична или промишлена дейност, но местната геоложка формация Тамиами не съдържа вулканични скали, нито има наблизо вулканичен източник. А фосилите, в които са намерени, датират от плио-плейстоцена, преди 5 милиона и 12 000 години - дълго преди индустриалната епоха.

Така констатациите на Мейер се насочват към извънземен произход.

"Това ми накара ума", разказва ученият.

Той смята, че микротектитите са продукти на един или повече малки, неизвестни досега метеоритни удари, потенциално върху или в близост до геоложката платформа Флорида, платото, на което се намира полуостров Флорида.

Първоначалните резултати от непубликувани тестове показват, че сферите имат следи от екзотични метали, което е още едно доказателство, че те са микротектити, отбелязва Мейер.

Повечето от тях са били запечатани във фосилите на Mercenaria campechiensis или южни куагоги. Портел каза, че когато мидите умрат, фините утайки се отмиват, но повечето остават в мидите, които с течение на времето се затварят, превръщайки се в отлични контейнери за дълготрайно съхранение.

Кредит: Wikimedia Commons

„В тези миди можем да открием цели раци, а понякога и скелети на риби”, разказва Портел. „Това е хубав начин за запазване на находки”.

По време на теренната работа през 2006 г. студентите намериха микротектити в четири различни дълбочини в кариерата, което е „малко странно“, коментира Мейер, тъй като всеки слой представлява отделен геоложки период.

"Може да са от едно тектитно легло, което е отмивано в продължение на хилядолетия или може да са доказателство за многобройни удари върху геоложката платформа Флорида, за които просто не знаем", обяснява Мейер.

Предположението на Портел е, че микротектитите са "на около 2 до 3 милиона години."

Изследователите смятат, че микротектитите са на възраст от 2 до 3 милиона години. Вероятно са останки от един или повече неизвестни метеоритни удари върху платформата Флорида, платото, на което е разположен полуостров Флорида. Кредит: Mike Meyer

Странно е, че съдържат големи количества натрий, което ги отличава от други отломки. Натрият е силно летлив и обикновено се изпарява, ако навлезе в атмосферата с висока скорост, отбелязва Мейер.

"Това високо съдържание на натрий е интригуващо, защото предполага много близко местоположение за сблъсъка", подчертава Мейер. „Или най-малкото, ударът, който ги е създал, вероятно ще е попаднал на много голям запас от каменна сол или океана. Много от тези показатели сочат нещо близко до Флорида ".

Мейер и Портел подозират, че във Флорида има още много микротектити, които очакват да бъдат открити и молят колекционерите на фосили да следят за малките сфери.

За съжаление не могат да се търсят микротектити в онази кариера - сега тя е част от жилищен квартал.

Справка: A first report of microtektites from the shell beds of southwestern Florida,