17 януари 2021

Космически "слънчоглед", засенчващ звездите - един луд проект на НАСА (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 май 2016 в 11:21 33200
Снимка: NASA/JPL-Caltech

Космически кораб, който прилича на гигантски слънчоглед един ден може да се използва, за да помогне да се заснемат подобни на Земята скалисти планети около близките звезди.

Прототипът на разгъващата се конструкция, наречен "Star Shade", се разработва от Jet Propulsion Laboratory на НАСА в Пасадена, Калифорния, показва сайтът на лабораторията.

НАСА работи усилено за разработване на нови технологии за откриване на подобни на Земята екзопланети, с цел да ги наблюдава пряко и да ги фотографира. Прякото наблюдение е много трудно, тъй като планетите са на светлинни години и обикновено са засенчени от светлината на звездата, около която са на орбита.

Задачата е да се засенчи светлината от звездата, така че да останат осветенитената екзопланета. Две технологии са разработени засега. Едната е на "Star Shade" (виж снимката горе ), разгъващ се "чадър", който виси недалеч от наблюдаващ космически телескоп и блокира звездната светлина, и коронограф, филтър, който е вграден в тръбата на телескопа.

По-долу е видеоклип, показващ и двете техники.