20 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Космическият кораб Juno пресече гравитационната граница между Юпитер и Слънцето

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 май 2016 в 11:4037720
Концепция на художник, показваща космическия кораб на НАСА "Juno" при едно от неговите близки прелитания над Юпитер. Стартиралият през 2011 г. космически кораб "Juno" ще достигне Юпитер през 2016 г. , за да изучава гигантската планета от елиптична, полярна орбита. "Juno" многократно ще се потопи между планетата и нейните интензивни пояси от заредени частици, пътуващи от полюс до полюс за около час, и попадащи под 5000-километровата граница от горната част на облачната покривка при най-близкия подход. Основната цел на "Juno" е да съдере данни, които да ни дадат възможност да научим повече за формирането и еволюцията на Юпитер. Космическият апарат ще прекара малко повече от година в изследване на произхода на планетата, вътрешната структура, дълбоката атмосфера и магнитосфера. Снимка: НАСА

От стартирането си преди пет години космическият кораб на НАСА "Juno" изпитва три сили на гравитацията - Слънцето, Земята и Юпитер. За известно време нашата планета бе доминираща, след това дойде ред на Слънцето, а след 27 май 2016, сондата премина гравитационната граница между Юпитер и Слънцето. Сега газовият гигант влиза в ролята на гравитационен водач на космическия апарат с размери на баскетболно игрище, разказва Рhys.org.

"В този ден върху "Juno" еднакво въздействат гравитационните сили на Юпитер и Слънцето. От събота до края на мисията, гравитацията на Юпитер ще доминира като влиянията върху траекторията на апарата от други небесни тела ще бъдат сведени до незначителни" - заяви Рик Найбъкен (Rick Nybakken), ръководител на мисията от Лабораторията за реактивни двигатели ( Jet Propulsion Laboratory) на НАСА в Пасадена.

"Juno" стартира на 5 август 2011 г. от космодрума в Кейп Канаверал. На 4 юли, 2016, когато ще пристигне на Юпитер, главният му двигател на космическия кораб ще ускори до 542 метра в секунда и ще се отправи към най-голямата планета в Слънчевата система. "Juno" ще направи 37 обиколки на орбита около газовия гигант, приближавайки се на разстояние от порядъка на 5000 км. По време на прелитането апаратът ще изследва облачната покривка на Юпитер.

Целта на мисията е да се предостави информация за структурата, атмосферата и магнитосферата на Юпитер. В частност, учените искат да проверят хипотезата, че газовият гигант има твърдо ядро. Уникалните данни на "Juno", достигнали Земята, ще ни помогнат да разберем по-добре еволюцията на небесните тела в нашата слънчева система и извън нея.